record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_117879
|
title |
Portrait of an Industrial Designer
|
title_txtP |
Portrait of an Industrial Designer
|
title_alt |
Muotoilijan maailma
Timo Sarpaneva
Monde d'un designer, Le - Timo Sarpaneva
Welt des Gestalners, Die. Timo Sarpaneva bei der Arbeit
|
title_full |
Portrait of an Industrial Designer
|
title_fullStr |
Portrait of an Industrial Designer
|
title_full_unstemmed |
Portrait of an Industrial Designer
|
title_short |
Portrait of an Industrial Designer
|
description |
Elokuvassa kartoitetaan teollisen suunnittelijan tehtävät, Timo Sarpaneva esimerkkinä suomalaisesta teollisesta suunnittelijasta. Elokuva on kuvattu Suomessa, Saksan Liittotasavallassa ja Neuvostoliitossa. Dokumentin alussa selostaja määrittelee teollisen muotoilijan toimenkuvan ja esittelee suomalaisen designin huippuedustajan Timo Sarpanevan (s. 1926), joka alkoi saada menestystä jo taideopiskelijana 1940-luvun lopulla voittaessaan toisen palkinnon eräässä suunnittelukilpailussa. Aluksi Sarpaneva tähtäsi taidemaalarin uralle: hän oli lahjakas vapaa taiteilija, joka teki vesivärimaalauksia, grafiikkaa ja julisteita, kunnes siirtyi 1950 Iittalan lasitehtaan palvelukseen. 1950-luvulla hän kuului ryhmään, joka teki suomalaisen muotoilun maailmankuuluksi sekä tuotteiden käytännöllisillä ominaisuuksilla että visuaalisella kauneudella. <br /><br />Lasin lisäksi Sarpanevan materiaaleja ovat olleet mm. puu, metallit, posliini ja tekstiilit. Hän on tehnyt tuoleja, astioita, kynttilöitä, vaatteita, ryijyjä, tapetteja, käyttögrafiikkaa, kirjoja, julisteita, näyttelyjä, ja hänen persoonallisuutensa näkyy kaikissa töissä. Sarpaneva pitää itseään tyypillisenä suomalaisena, joka saatuaan lahjansa on menestynyt kovalla työllä. Muotoilu on "rajojen taidetta", jossa on käytettävä hyväksi teollisen tuotannon sanelemia esteitä ja rajoituksia. Omaperäisyys ja laatu ovat suomalaisen muotoilun valtteja. <br /><br />Timo Sarpaneva on tavaramerkki, hänellä on asema eräänä Suomen "hovisuunnittelijana", kuten suomalaisen designin 100-vuotisjuhlat 1975 osoittivat. Vuonna 1974 Sarpaneva koki uransa erään huipun, kun häneltä ainoana ei-sosialistisen leirin edustajana tilattiin näyttely Moskovaan. "Vuosisadan haaste", luonnehtii selostaja. Sarpanevan nähdään latautuvan purjeveneessään merellä sekä saarellaan, jonka hän on ostanut ja jonka 150 vuoden ikäiset rakennukset hän on kunnostanut kesäasunnokseen. Innoituksensa Sarpaneva saa paljolti juuri luonnosta, sen väreistä ja muodoista. <br /><br />Seuraamme tuotteen valmistumista ideasta ja piirroksesta prototyypiksi ja sarjatuotannon esineeksi. Prosessin kuluessa tehdään monia muutoksia ja korjauksia, ennen kuin tuote on valmis käyttöesineeksi. Sarpaneva puhuu eri materiaalien ominaisuuksista ja siitä, että niitä ei saa pakottaa: aineen itsensä on antauduttava muotoiluun. Sarpanevan molemmat isoisät ovat olleet seppiä, siitä hänen valimoissa kokemansa mystiikka. Sarpaneva valittaa voittoajattelun seurauksia: esimerkiksi erään hänen suunnittelemansa astiaston tuotanto lopetettiin rationalisoinnin ja tuottavuuden nimissä. Seuraamme lasiveistoksen valmistumista puumuotista ja lasinpuhallusta. <br /><br />Sarpaneva korostaa ryhmätyötä teollisuuden ammattilaisten kanssa ja sanoo olevansa vain ratas teollisuuden koneistossa. Hän toteaa nykymaailmassa olevan paljon esineitä, mutta vain vähän hyviä esineitä. Sarpanevan mukaan mitään ei oikeastaan enää tarvitse tehdä, sillä kaikki on jo tehty ja muotoiltu hyvin - vain taiteilijan tarve jättää jälkensä maailmaan pakottaa jatkamaan työtä. <br /><br />Timo Sarpanevan lisäksi elokuvassa nähdään mm. seuraavat henkilöt: taiteilijan äiti Martta Sarpaneva, Suomen taideteollisuusyhdistyksen toimitusjohtaja Herman Olof Gummerus, taiteilijat Erik Bruun ja Vuokko Nurmesniemi, valokuvissa tanssipartnereina Maria Berg ja näyttelijä Tea Ista sekä aviopuoliso Pi Sarpanevan seurassa, Suomen Moskovan suurlähettiläs Jaakko Hallama ja rouva Anita Hallama, Neuvostoliiton taideteollisuusyhdistyksen puheenjohtajan Juri Solovjevin tytär, arkkitehti Jussi Heinonen, avopuoliso Marjatta Svennevig, kreivi Markus Berg, lehtivalokuvaaja Stig Bergström, lapset Tom, Markus, Johanna sekä Aleksei Sarpaneva ja keramiikkatehtaan johtaja Philip Rosenthal. <br /><br />Timo Sarpanevan töistä sekä niiden synnystä ja valmistuksesta nähdään mm. <i>Ilja</i>-juomalasi, <i>Lapsuudenmaisema </i>(akvarelli, 1949), <i>Vaeltaja</i> (väriliitu pergamentille, 1950), <i>Peikko ja poika </i>(väriliitu pergamentille, 1950), <i>Tukinuittaja </i>(omakuva, akvarelli, 1949), <i>Kukko</i> (kahvipannumyssy, 1951), <i>Lintukauppias</i> (liina, 1949), <i>Hiidenkirnu</i>, <i>Hiidenkehto </i>(3 erilaista), lasityöt <i>Sydän</i>, <i>Orkidea</i>, <i>Lansetti</i> (useita), <i>Pisaranrengas</i>-juomalaseja, Porin Puuvillan värimallikartta, <i>Karelia</i>-kankaita (Porin Puuvilla), Sarpanevan suunnittelemat kirjat <i>Finnish Design 1875-1975 </i>(1975) ja <i>Korsetin historia </i>(1962), Teollisuustaiteen liitto Ornamon 50-vuotisjuhlanäyttelyn juliste, Sarpanevan näyttelyarkkitehtuuria, tapetteja, patentoitu valumaton kynttilänjalka, <i>Suomi</i>-posliiniastiaston tarjoilukannuja (Rosenthalin mallisto), <i>Pisaranrengas</i> -juomalaseja jäähdytyslinjalla, teräskattilan valmistuslinja (Opan mallisto), <i>Lasta</i>-ovenkahva (Primon mallisto), <i>Suomi</i>-posliiniastiaston kannellinen liemikulho (mallikappaleen valmistus ja hyväksyntä Rosenthalin tehtaalla), valurautapata (Rosenlewin mallisto), kankaiden valmistusta <i>Ambiente</i>-menetelmällä (Finlaysonin mallisto), puumuotissa valmistettu <i>Varjot</i>-lasiveistos ja sen pohjalta suunniteltu aromilasi sarjavalmistuksessa sekä <i>Pisaranrengas</i>-juomalasin valmistuslinja.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
|
topic |
Sarpaneva, Timo
teollinen muotoilu
taideteollisuus
|
author |
Aito Mäkinen
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Aito Mäkinen
|
author2 |
Virke Lehtinen
Elina Katainen
Olli Ahvenlahti
Seppo Kimanen
Eero Koivistoinen
Reino Laine
Pekka Sarmanto
Jukka Tolonen
|
author2_role |
cng
flm
mus
|
author_corporate |
Filmiryhmä Oy
Oy Mainos-TV-Reklam Ab
Suomen elokuvasäätiö SES
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
henkilödokumentti
taidedokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Short/
|
spelling |
Portrait of an Industrial Designer
Muotoilijan maailma
Timo Sarpaneva
Monde d'un designer, Le - Timo Sarpaneva
Welt des Gestalners, Die. Timo Sarpaneva bei der Arbeit
Suomi
1976
Aito Mäkinen
Carl Henning
Virke Lehtinen
Elina Katainen
Eero Koivistoinen
Hannu Leskinen
Filmiryhmä Oy
Oy Mainos-TV-Reklam Ab
Suomen elokuvasäätiö SES
Matkailun edistämiskeskus MEK
Tuomo Kattilakoski
Olli Ahvenlahti
Seppo Kimanen
Reino Laine
Pekka Sarmanto
Jukka Tolonen
Leena Palmu
Veikko Honkanen
Joe Brady
14.09.1976
Lyypekki, Saksa
1977
17.09.1976
Helsinki: Diana
Sarpaneva, Timo
teollinen muotoilu
taideteollisuus
Elokuvatuotannon laatutuki 1977: 25 000 mk
Elokuvassa kartoitetaan teollisen suunnittelijan tehtävät, Timo Sarpaneva esimerkkinä suomalaisesta teollisesta suunnittelijasta. Elokuva on kuvattu Suomessa, Saksan Liittotasavallassa ja Neuvostoliitossa
Dokumentin alussa selostaja määrittelee teollisen muotoilijan toimenkuvan ja esittelee suomalaisen designin huippuedustajan Timo Sarpanevan (s. 1926), joka alkoi saada menestystä jo taideopiskelijana 1940-luvun lopulla voittaessaan toisen palkinnon eräässä suunnittelukilpailussa. Aluksi Sarpaneva tähtäsi taidemaalarin uralle: hän oli lahjakas vapaa taiteilija, joka teki vesivärimaalauksia, grafiikkaa ja julisteita, kunnes siirtyi 1950 Iittalan lasitehtaan palvelukseen. 1950-luvulla hän kuului ryhmään, joka teki suomalaisen muotoilun maailmankuuluksi sekä tuotteiden käytännöllisillä ominaisuuksilla että visuaalisella kauneudella. <br /><br />Lasin lisäksi Sarpanevan materiaaleja ovat olleet mm. puu, metallit, posliini ja tekstiilit. Hän on tehnyt tuoleja, astioita, kynttilöitä, vaatteita, ryijyjä, tapetteja, käyttögrafiikkaa, kirjoja, julisteita, näyttelyjä, ja hänen persoonallisuutensa näkyy kaikissa töissä. Sarpaneva pitää itseään tyypillisenä suomalaisena, joka saatuaan lahjansa on menestynyt kovalla työllä. Muotoilu on "rajojen taidetta", jossa on käytettävä hyväksi teollisen tuotannon sanelemia esteitä ja rajoituksia. Omaperäisyys ja laatu ovat suomalaisen muotoilun valtteja. <br /><br />Timo Sarpaneva on tavaramerkki, hänellä on asema eräänä Suomen "hovisuunnittelijana", kuten suomalaisen designin 100-vuotisjuhlat 1975 osoittivat. Vuonna 1974 Sarpaneva koki uransa erään huipun, kun häneltä ainoana ei-sosialistisen leirin edustajana tilattiin näyttely Moskovaan. "Vuosisadan haaste", luonnehtii selostaja. Sarpanevan nähdään latautuvan purjeveneessään merellä sekä saarellaan, jonka hän on ostanut ja jonka 150 vuoden ikäiset rakennukset hän on kunnostanut kesäasunnokseen. Innoituksensa Sarpaneva saa paljolti juuri luonnosta, sen väreistä ja muodoista. <br /><br />Seuraamme tuotteen valmistumista ideasta ja piirroksesta prototyypiksi ja sarjatuotannon esineeksi. Prosessin kuluessa tehdään monia muutoksia ja korjauksia, ennen kuin tuote on valmis käyttöesineeksi. Sarpaneva puhuu eri materiaalien ominaisuuksista ja siitä, että niitä ei saa pakottaa: aineen itsensä on antauduttava muotoiluun. Sarpanevan molemmat isoisät ovat olleet seppiä, siitä hänen valimoissa kokemansa mystiikka. Sarpaneva valittaa voittoajattelun seurauksia: esimerkiksi erään hänen suunnittelemansa astiaston tuotanto lopetettiin rationalisoinnin ja tuottavuuden nimissä. Seuraamme lasiveistoksen valmistumista puumuotista ja lasinpuhallusta. <br /><br />Sarpaneva korostaa ryhmätyötä teollisuuden ammattilaisten kanssa ja sanoo olevansa vain ratas teollisuuden koneistossa. Hän toteaa nykymaailmassa olevan paljon esineitä, mutta vain vähän hyviä esineitä. Sarpanevan mukaan mitään ei oikeastaan enää tarvitse tehdä, sillä kaikki on jo tehty ja muotoiltu hyvin - vain taiteilijan tarve jättää jälkensä maailmaan pakottaa jatkamaan työtä. <br /><br />Timo Sarpanevan lisäksi elokuvassa nähdään mm. seuraavat henkilöt: taiteilijan äiti Martta Sarpaneva, Suomen taideteollisuusyhdistyksen toimitusjohtaja Herman Olof Gummerus, taiteilijat Erik Bruun ja Vuokko Nurmesniemi, valokuvissa tanssipartnereina Maria Berg ja näyttelijä Tea Ista sekä aviopuoliso Pi Sarpanevan seurassa, Suomen Moskovan suurlähettiläs Jaakko Hallama ja rouva Anita Hallama, Neuvostoliiton taideteollisuusyhdistyksen puheenjohtajan Juri Solovjevin tytär, arkkitehti Jussi Heinonen, avopuoliso Marjatta Svennevig, kreivi Markus Berg, lehtivalokuvaaja Stig Bergström, lapset Tom, Markus, Johanna sekä Aleksei Sarpaneva ja keramiikkatehtaan johtaja Philip Rosenthal. <br /><br />Timo Sarpanevan töistä sekä niiden synnystä ja valmistuksesta nähdään mm. <i>Ilja</i>-juomalasi, <i>Lapsuudenmaisema </i>(akvarelli, 1949), <i>Vaeltaja</i> (väriliitu pergamentille, 1950), <i>Peikko ja poika </i>(väriliitu pergamentille, 1950), <i>Tukinuittaja </i>(omakuva, akvarelli, 1949), <i>Kukko</i> (kahvipannumyssy, 1951), <i>Lintukauppias</i> (liina, 1949), <i>Hiidenkirnu</i>, <i>Hiidenkehto </i>(3 erilaista), lasityöt <i>Sydän</i>, <i>Orkidea</i>, <i>Lansetti</i> (useita), <i>Pisaranrengas</i>-juomalaseja, Porin Puuvillan värimallikartta, <i>Karelia</i>-kankaita (Porin Puuvilla), Sarpanevan suunnittelemat kirjat <i>Finnish Design 1875-1975 </i>(1975) ja <i>Korsetin historia </i>(1962), Teollisuustaiteen liitto Ornamon 50-vuotisjuhlanäyttelyn juliste, Sarpanevan näyttelyarkkitehtuuria, tapetteja, patentoitu valumaton kynttilänjalka, <i>Suomi</i>-posliiniastiaston tarjoilukannuja (Rosenthalin mallisto), <i>Pisaranrengas</i> -juomalaseja jäähdytyslinjalla, teräskattilan valmistuslinja (Opan mallisto), <i>Lasta</i>-ovenkahva (Primon mallisto), <i>Suomi</i>-posliiniastiaston kannellinen liemikulho (mallikappaleen valmistus ja hyväksyntä Rosenthalin tehtaalla), valurautapata (Rosenlewin mallisto), kankaiden valmistusta <i>Ambiente</i>-menetelmällä (Finlaysonin mallisto), puumuotissa valmistettu <i>Varjot</i>-lasiveistos ja sen pohjalta suunniteltu aromilasi sarjavalmistuksessa sekä <i>Pisaranrengas</i>-juomalasin valmistuslinja.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
1. <i>When I've Been Drinking</i><br />Säv. ja san. Champion Jack Dupree (= William Thomas Dupree)<br />Champion Jack Dupree, laulu ja pianosäestys (off), 0' 55".<br />Levytys:<br />Champion Jack Dupree; Everest Records FS-217, sine anno.<br /><br />2. <i>I Hate to Be Alone</i><br />Säv. Champion Jack Dupree<br />Champion Jack Dupree, piano (off), 1' 20".<br />Levytys:<br />Champion Jack Dupree; Everest Records FS-217, sine anno.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
dokumentti
"Aito Mäkisen <i>Muotoilijan maailma </i>on tunnustettava tuote, ajateltiinpa sitä dokumenttina, teollisuuselokuvana tai erään yksityisen taiteilijan muotokuvana", kiitti HE (Heikki Eteläpää, Uusi Suomi 18.9.1976). "Kaikkia mainittuja piirteitä siitä erottaa, yhdessä ne koostavat kiintoisan monitahoista kuvaa yhdestä suomalaisen designin kärkimiehestä ja keulakuvasta." <br /><br />"Runsaasta sisällöstään huolimatta vain 50 minuutin elokuva vaikuttaa ihmeellisen väljältä", koki Martti Savo (Kansan Uutiset 26.9.1976). "Sen erinomainen kuvaus kimaltelee ilmavuutta ja värejä. Merkittävintä tässä tapauksessa lienee kuitenkin se, että elokuva omilla keinoillaan aivan kuin jäljittelee Sarpanevan taiteen henkeä - kaunista, yksinkertaisiltakin vaikuttavissa ratkaisuissaan upeata ja kaikessa käytännöllisyydessään usein myös hieman kalseata. Harvoin elokuva taiteilijasta onnistuu kertomaan myös arkisesta työstä, mutta ehkä vieläkin harvemmin tällaisissa tapauksissa päästään yhteyteen taiteilijan luomistyön 'hengen' kanssa." <br /><br />"<i>Muotoilijan maailmassa </i>kuvaaja ja ohjaaja ovat erittäin hedelmällisessä yhteistyössä otollisten, tasapainoisten kompositioiden rakentamisessa kuvaruutuun", näki Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 18.9.1976). "Virke Lehtinen on kuvaajana parhaimmillaan: kirkasta, vivahteikasta kuvaa; valojen, varjojen, värien, kuvakulmien käyttö tehokasta. Aito Mäkiselle aihe on erityisen läheinen, hänellä on arkkitehdin ja taiteilijan silmää näihin suunnitteluihin. Visuaalinen tulos onkin nautittavaa. Myös itse työn esittely on monipuolista ja havainnollista. Se antaa valaisevaa tietoa teollisen suunnittelijan työn moninaisuudesta ja myös siihen liittyvistä monimutkaisista ja vaikeista kokeiluista." <br /><br />"<i>Muotoilijan maailma </i>ei tee Sarpanevasta suomalaisen muotoilun Suurta Tähteä", kirjoitti E.L. (Erkka Lehtola, Aamulehti 30.9.1976). "Asenne ei ole palvova vaan asiallinen, usein pelkästään toteava. Elokuva jakaa tietoa, ja esittelee taiteilijan ja hänen tuotantonsa hyvin tasapainoisesti ja kiinnostavasti. Ainoa kauneusvirhe on hiukan väkinäinen keskustelu, jossa Sarpaneva ja H.O. Gummerus puhelevat ulkoa opeteltuja vuorosanoja."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Aito Mäkinen kertoo suunnitelleensa dokumenttielokuvaa muotoilija Timo Sarpanevasta kymmenen vuotta, ennen kuin sai siihen tilaisuuden Mainos-Television ennakkorahoituksen turvin. Elokuvaa kuvattiin kahden vuoden ajan, Suomen lisäksi myös Moskovassa, missä Timo Sarpanevalla oli vuonna 1974 oma näyttelynsä, sekä Saksan Liittotasavallassa Rosenthalin tehtaalla. Elokuvaa varten tuotettiin Sarpanevan 1960-luvun alun <i>Varjot</i>-veistoksesta 10 kappaleen lisäsarja, josta omansa saivat mm. tasavallan presidentti Urho Kekkonen sekä elokuvan ohjaaja Aito Mäkinen. <br /><br />Alkuteksteissä mainitaan elokuvan nimeksi englanninkielinen <I>Portrait of an Industrial Designer</I>, vaikka elokuvassa puhutaan suomea. Filmiryhmä Oy:n esitteessä käytetään suomenkielistä nimimuotoa <i>Muotoilijan maailma</i>. Suomen kansallisfilmografian osassa 8 elokuvan nimenä mainitaan <i>Muotoilijan maailma Timo Sarpaneva</i>. <br /><br />Elokuva kuvattiin 16 mm:n värimateriaalille. Tuotantokustannukset nousivat 270 000 markkaan. Taustamusiikkina soi Champion Jack Dupreen bluessävellyksiä - kuvausryhmä tutustui häneen Rosenthalin vierastalossa Selbissä ja sai luvan musiikin käyttämiseen tässä yhteydessä. <br /><br />Elokuva sai teatteriensi-iltansa Helsingissä Filmiryhmä Oy:n omistamassa Dianassa syyskuun puolivälissä 1976 - muissa suurissa kaupungeissa <i>Muotoilijan maailmaa </i>ei esitetty. MTV näytti elokuvan tuoreeltaan helmikuussa 1977. Alkuperäistä negatiivia käytettiin uudelleen leikattuna dokumenttielokuvassa <i>Lasimies - Timo Sarpaneva </i>(1991). <br /><br />Elokuva sai 25 000 markan valtion laatutukipalkinnon. Suomen elokuvasäätiö tuki 3 500 markalla <i>Muotoilijan maailman </i>osallistumista Yhdysvalloissa keväällä 1977 järjestettyyn Suomalaisen elokuvan kiertävään festivaaliin. <br /><br />Ulkoministeriö levitti elokuvaa englanninkielisenä versiona. <br /><br />Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa on ainoastaan <i>Muotoilijan maailman</i> englanninkielinen selostustekstilista.<br /><br /><i>Muotolijan maailma </i>oli viimeinen äänityö, joka tehtiin Finnvoxin Arinatien miksaamossa. Laitteet myytiin ja äänittäjä Tuomo Kattilakoski siirtyi Crea-Filmin palvelukseen uutta ääniosastoa perustamaan. Picot-kamera toimi sittemmin Story-Filmin äänittämössä, josta se lahjoitettiin Suomen elokuva-arkiston kokoelmiin syksyllä 1998.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Suomi: Helsinki: Timo Sarpanevan ateljee-asuintalo Solnantie 7 (<i>Sarpaneva lähtee asunnoltaan</i>), Katajanokan kaakkoisranta (<i>Sarpaneva veneilemässä</i>)<br /><br />Vantaa: Helsingin lentoasema (<i>Sarpaneva nousee lentokoneeseen</i>)<br /><br />Nauvo: Dömaskär (<i>Sarpanevan saari</i>)<br /><br /><br />Saksan liittotasavalta: Fichtelgebirge (<i>maaseutunäkymät automatkalla</i>)<br /><br />Selb: keskusta (<i>saksalaiskaupungin katunäkymä</i>), posliinitehdas Rosenthal am Rothbuhlin pääsisäänkäynti (<i>Sarpaneva poistuu tehdasalueelta</i>)<br /><br /> <br />Neuvostoliitto: Moskova: Tieteen ja tekniikan saavutusten puisto Ostankinossa (<i>näyttelyjulisteen kiinnittäjä, Sarpaneva-näyttelyn avajaiset</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
Suomi: Helsinki: Timo Sarpanevan ateljee-asuintalo Solnantie 7 (<i>Sarpanevan asunto ja työhuone</i>), Filmiryhmä Oy:n toimisto Kruunuvuorenkatu 5 (<i>Sarpanevan haastattelu</i>), Martta Sarpanevan asunto Paraistentie 13 as. 9 (<i>Sarpanevan äiti koruompelee</i>), Suomen Taideteollisuusyhdistys Unioninkatu 30 (<i>H.O. Gummeruksen haastattelu, Sarpaneva esittelee postimerkkiluonnoksiaan</i>), Frenckellin kirjapaino Annankatu 32 (<i>julistepaino</i>), Ateneum Kaivokatu 2-4 (<i>Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 100-vuotisjuhlavastaanotto</i>)<br /><br />Tampere: Finlayson Oy Satakunnankatu 18-22 (<i>teolliset kangaspuut, kankaanpainokone</i>)<br /> <br />littala: littalan lasitehtaan toimisto (<i>juomalasin tarkastelua</i>), museonäyttely (<i>Sarpanevan lasimuotoilua</i>)ja lasitehdas (<i>juomalasin valmistuslinja, lasinpuhaltamo, aromilasin valmistuslinja</i>)<br /><br />Pori: W. Rosenlew & Co. Oy:n valimo (<i>teräsvalimo</i>)<br /><br />Mikkeli: Opa Oy Teollisuuskatu 8 (<i>teräskattilan valmistusta</i>)<br /><br />Vantaa: Primo Oy Kuriiritie 88 (<i>ovenkahvojen valmistusta</i>)<br /><br />Nauvo: vanha kalastajamökki (<i>Sarpanevan saaristomökki</i>) sekä sen savusauna (<i>savusaunan lämmitystä</i>) Dömaskärillä<br /><br />Porvoo: veneveistämö (<i>Sarpaneva veneveistämöllä</i>)<br /> <br /><br />Saksan liittotasavalta: Frankfurt am Main: lentoaseman transit-halli (<i>Sarpaneva vaihtaa lentokonetta</i>)<br /><br />Selb: posliinitehdas Rosenthal am Rothbuhl (<i>puumailin tarkastelua, muotin valmistus, mallikappaleen tarkastelua, tuotantohyväksyntä, Suomi-sarjan tarjoilukannun valmistuslinja, mainosvalokuvaamo</i>)<br /><br />henkilöauto Mercedes-Benz (<i>Sarpaneva matkalla Rosenthaliin</i>)<br /><br /><br />Neuvostoliitto: Moskova: näyttelyhalli Tieteen ja tekniikan saavutusten puistossa Ostankinossa (<i>Sarpaneva-näyttely</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>
|
main_date |
1976-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[1976-01-01 TO 1976-12-31]
|
search_daterange_mv |
[1976-01-01 TO 1976-12-31]
|
author_facet |
Aito Mäkinen
Virke Lehtinen
Elina Katainen
Olli Ahvenlahti
Seppo Kimanen
Eero Koivistoinen
Reino Laine
Pekka Sarmanto
Jukka Tolonen
Filmiryhmä Oy
Oy Mainos-TV-Reklam Ab
Suomen elokuvasäätiö SES
|
id |
kavi.elonet_elokuva_117879
|
first_indexed |
2017-04-11T11:55:15Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:53:48Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">117879</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Portrait of an Industrial Designer</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fin">Muotoilijan maailma</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="suomenkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="swe">Timo Sarpaneva</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ruotsinkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fre">Monde d'un designer, Le - Timo Sarpaneva</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ranskankielinen käännösnimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="ger">Welt des Gestalners, Die. Timo Sarpaneva bei der Arbeit</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="saksankielinen käännösnimi">translated</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Portrait of an Industrial Designer</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference elokuva-valmistumisvuodenlahde="lähdekirjallisuus">1976</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Aito Mäkinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100048</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tuottaja" finna-activity-code="fmp">fmp</Activity><AgentName>Aito Mäkinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100048</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="suunnittelu" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="suunnittelu" elokuva-elotekija-tehtava="suunnittelu">A99</Activity><AgentName>Aito Mäkinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100048</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="suunnittelu" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="suunnittelu" elokuva-elotekija-tehtava="suunnittelu">A99</Activity><AgentName>Carl Henning</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117880</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Virke Lehtinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100049</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Elina Katainen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>739594</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikki" elokuva-elotekija-tehtava="musiikki">A99</Activity><AgentName>Eero Koivistoinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117797</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvausassistentti" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="kuvausassistentti" elokuva-elotekija-tehtava="kuvausassistentti">A99</Activity><AgentName>Hannu Leskinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>116532</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Timo Sarpaneva</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1240950</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Filmiryhmä Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>209320</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="ennakko-osto">Oy Mainos-TV-Reklam Ab</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>872221</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-summa="3 500 mk">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="1976" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys">Filmiryhmä Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>209320</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-levitystapa="ei-kaupallinen levitys">Matkailun edistämiskeskus MEK</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>714822</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="äänitys, miksaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys, miksaus" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="äänitys, miksaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Tuomo Kattilakoski">Tuomo Kattilakoski</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100094</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Olli Ahvenlahti" elokuva-elokreditoimatontekija-selitys="Eero Koivistoisen studio-orkesterin pianisti">Olli Ahvenlahti</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>116702</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Seppo Kimanen" elokuva-elokreditoimatontekija-selitys="Eero Koivistoisen studio-orkesterin sellisti">Seppo Kimanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>255145</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Eero Koivistoinen" elokuva-elokreditoimatontekija-selitys="Eero Koivistoisen studio-orkesterin saksofonisti">Eero Koivistoinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>117797</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Reino Laine" elokuva-elokreditoimatontekija-selitys="Eero Koivistoisen studio-orkesterin rumpali">Reino Laine</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>146503</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Pekka Sarmanto" elokuva-elokreditoimatontekija-selitys="Eero Koivistoisen studio-orkesterin basisti">Pekka Sarmanto</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>973597</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="muusikko" finna-activity-code="mus">mus</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Jukka Tolonen" elokuva-elokreditoimatontekija-selitys="Eero Koivistoisen studio-orkesterin sähkökitaristi">Jukka Tolonen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>144135</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatontekija"><Activity tehtava="negatiivinleikkaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="negatiivinleikkaus" elokuva-elokreditoimatontekija-tehtava="negatiivinleikkaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatontekija-nimi="Leena Palmu">Leena Palmu</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>262869</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Veikko Honkanen" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="selostaja">Veikko Honkanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>101160</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elokreditoimatonesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-elokreditoimatonesiintyja-nimi="Joe Brady" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-maare="selostaja" elokuva-elokreditoimatonesiintyja-selitys="englanninkielinen versio">Joe Brady</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>133347</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="06.02.1977" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="MTV1" elokuva-elotelevisioesitys-katsojamaara="509 000">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-tarkastusilmoitus="tarkastus" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="22754" elokuva-tarkastus-formaatti="16 mm" elokuva-tarkastus-pituus="570 m" elokuva-tarkastus-kesto="52 min" elokuva-tarkastus-veroluokka="VV" elokuva-tarkastus-ikaraja="S">CEN</ProductionEventType><DateText>14.09.1976</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Nordische Filmtage Lübeck">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Lyypekki, Saksa</RegionName></Region><DateText>1977</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>17.09.1976</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Diana</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="2">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="227">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>Sarpaneva, Timo</Term><Term>teollinen muotoilu</Term><Term>taideteollisuus</Term></SubjectTerms><Award>Elokuvatuotannon laatutuki 1977: 25 000 mk.</Award><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Elokuvassa kartoitetaan teollisen suunnittelijan tehtävät, Timo Sarpaneva esimerkkinä suomalaisesta teollisesta suunnittelijasta. Elokuva on kuvattu Suomessa, Saksan Liittotasavallassa ja Neuvostoliitossa.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>Dokumentin alussa selostaja määrittelee teollisen muotoilijan toimenkuvan ja esittelee suomalaisen designin huippuedustajan Timo Sarpanevan (s. 1926), joka alkoi saada menestystä jo taideopiskelijana 1940-luvun lopulla voittaessaan toisen palkinnon eräässä suunnittelukilpailussa. Aluksi Sarpaneva tähtäsi taidemaalarin uralle: hän oli lahjakas vapaa taiteilija, joka teki vesivärimaalauksia, grafiikkaa ja julisteita, kunnes siirtyi 1950 Iittalan lasitehtaan palvelukseen. 1950-luvulla hän kuului ryhmään, joka teki suomalaisen muotoilun maailmankuuluksi sekä tuotteiden käytännöllisillä ominaisuuksilla että visuaalisella kauneudella. <br /><br />Lasin lisäksi Sarpanevan materiaaleja ovat olleet mm. puu, metallit, posliini ja tekstiilit. Hän on tehnyt tuoleja, astioita, kynttilöitä, vaatteita, ryijyjä, tapetteja, käyttögrafiikkaa, kirjoja, julisteita, näyttelyjä, ja hänen persoonallisuutensa näkyy kaikissa töissä. Sarpaneva pitää itseään tyypillisenä suomalaisena, joka saatuaan lahjansa on menestynyt kovalla työllä. Muotoilu on "rajojen taidetta", jossa on käytettävä hyväksi teollisen tuotannon sanelemia esteitä ja rajoituksia. Omaperäisyys ja laatu ovat suomalaisen muotoilun valtteja. <br /><br />Timo Sarpaneva on tavaramerkki, hänellä on asema eräänä Suomen "hovisuunnittelijana", kuten suomalaisen designin 100-vuotisjuhlat 1975 osoittivat. Vuonna 1974 Sarpaneva koki uransa erään huipun, kun häneltä ainoana ei-sosialistisen leirin edustajana tilattiin näyttely Moskovaan. "Vuosisadan haaste", luonnehtii selostaja. Sarpanevan nähdään latautuvan purjeveneessään merellä sekä saarellaan, jonka hän on ostanut ja jonka 150 vuoden ikäiset rakennukset hän on kunnostanut kesäasunnokseen. Innoituksensa Sarpaneva saa paljolti juuri luonnosta, sen väreistä ja muodoista. <br /><br />Seuraamme tuotteen valmistumista ideasta ja piirroksesta prototyypiksi ja sarjatuotannon esineeksi. Prosessin kuluessa tehdään monia muutoksia ja korjauksia, ennen kuin tuote on valmis käyttöesineeksi. Sarpaneva puhuu eri materiaalien ominaisuuksista ja siitä, että niitä ei saa pakottaa: aineen itsensä on antauduttava muotoiluun. Sarpanevan molemmat isoisät ovat olleet seppiä, siitä hänen valimoissa kokemansa mystiikka. Sarpaneva valittaa voittoajattelun seurauksia: esimerkiksi erään hänen suunnittelemansa astiaston tuotanto lopetettiin rationalisoinnin ja tuottavuuden nimissä. Seuraamme lasiveistoksen valmistumista puumuotista ja lasinpuhallusta. <br /><br />Sarpaneva korostaa ryhmätyötä teollisuuden ammattilaisten kanssa ja sanoo olevansa vain ratas teollisuuden koneistossa. Hän toteaa nykymaailmassa olevan paljon esineitä, mutta vain vähän hyviä esineitä. Sarpanevan mukaan mitään ei oikeastaan enää tarvitse tehdä, sillä kaikki on jo tehty ja muotoiltu hyvin - vain taiteilijan tarve jättää jälkensä maailmaan pakottaa jatkamaan työtä. <br /><br />Timo Sarpanevan lisäksi elokuvassa nähdään mm. seuraavat henkilöt: taiteilijan äiti Martta Sarpaneva, Suomen taideteollisuusyhdistyksen toimitusjohtaja Herman Olof Gummerus, taiteilijat Erik Bruun ja Vuokko Nurmesniemi, valokuvissa tanssipartnereina Maria Berg ja näyttelijä Tea Ista sekä aviopuoliso Pi Sarpanevan seurassa, Suomen Moskovan suurlähettiläs Jaakko Hallama ja rouva Anita Hallama, Neuvostoliiton taideteollisuusyhdistyksen puheenjohtajan Juri Solovjevin tytär, arkkitehti Jussi Heinonen, avopuoliso Marjatta Svennevig, kreivi Markus Berg, lehtivalokuvaaja Stig Bergström, lapset Tom, Markus, Johanna sekä Aleksei Sarpaneva ja keramiikkatehtaan johtaja Philip Rosenthal. <br /><br />Timo Sarpanevan töistä sekä niiden synnystä ja valmistuksesta nähdään mm. <i>Ilja</i>-juomalasi, <i>Lapsuudenmaisema </i>(akvarelli, 1949), <i>Vaeltaja</i> (väriliitu pergamentille, 1950), <i>Peikko ja poika </i>(väriliitu pergamentille, 1950), <i>Tukinuittaja </i>(omakuva, akvarelli, 1949), <i>Kukko</i> (kahvipannumyssy, 1951), <i>Lintukauppias</i> (liina, 1949), <i>Hiidenkirnu</i>, <i>Hiidenkehto </i>(3 erilaista), lasityöt <i>Sydän</i>, <i>Orkidea</i>, <i>Lansetti</i> (useita), <i>Pisaranrengas</i>-juomalaseja, Porin Puuvillan värimallikartta, <i>Karelia</i>-kankaita (Porin Puuvilla), Sarpanevan suunnittelemat kirjat <i>Finnish Design 1875-1975 </i>(1975) ja <i>Korsetin historia </i>(1962), Teollisuustaiteen liitto Ornamon 50-vuotisjuhlanäyttelyn juliste, Sarpanevan näyttelyarkkitehtuuria, tapetteja, patentoitu valumaton kynttilänjalka, <i>Suomi</i>-posliiniastiaston tarjoilukannuja (Rosenthalin mallisto), <i>Pisaranrengas</i> -juomalaseja jäähdytyslinjalla, teräskattilan valmistuslinja (Opan mallisto), <i>Lasta</i>-ovenkahva (Primon mallisto), <i>Suomi</i>-posliiniastiaston kannellinen liemikulho (mallikappaleen valmistus ja hyväksyntä Rosenthalin tehtaalla), valurautapata (Rosenlewin mallisto), kankaiden valmistusta <i>Ambiente</i>-menetelmällä (Finlaysonin mallisto), puumuotissa valmistettu <i>Varjot</i>-lasiveistos ja sen pohjalta suunniteltu aromilasi sarjavalmistuksessa sekä <i>Pisaranrengas</i>-juomalasin valmistuslinja.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="musiikki"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_musiikki>1. <i>When I've Been Drinking</i><br />Säv. ja san. Champion Jack Dupree (= William Thomas Dupree)<br />Champion Jack Dupree, laulu ja pianosäestys (off), 0' 55".<br />Levytys:<br />Champion Jack Dupree; Everest Records FS-217, sine anno.<br /><br />2. <i>I Hate to Be Alone</i><br />Säv. Champion Jack Dupree<br />Champion Jack Dupree, piano (off), 1' 20".<br />Levytys:<br />Champion Jack Dupree; Everest Records FS-217, sine anno.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_musiikki></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="henkilödokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="taidedokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"Aito Mäkisen <i>Muotoilijan maailma </i>on tunnustettava tuote, ajateltiinpa sitä dokumenttina, teollisuuselokuvana tai erään yksityisen taiteilijan muotokuvana", kiitti HE (Heikki Eteläpää, Uusi Suomi 18.9.1976). "Kaikkia mainittuja piirteitä siitä erottaa, yhdessä ne koostavat kiintoisan monitahoista kuvaa yhdestä suomalaisen designin kärkimiehestä ja keulakuvasta." <br /><br />"Runsaasta sisällöstään huolimatta vain 50 minuutin elokuva vaikuttaa ihmeellisen väljältä", koki Martti Savo (Kansan Uutiset 26.9.1976). "Sen erinomainen kuvaus kimaltelee ilmavuutta ja värejä. Merkittävintä tässä tapauksessa lienee kuitenkin se, että elokuva omilla keinoillaan aivan kuin jäljittelee Sarpanevan taiteen henkeä - kaunista, yksinkertaisiltakin vaikuttavissa ratkaisuissaan upeata ja kaikessa käytännöllisyydessään usein myös hieman kalseata. Harvoin elokuva taiteilijasta onnistuu kertomaan myös arkisesta työstä, mutta ehkä vieläkin harvemmin tällaisissa tapauksissa päästään yhteyteen taiteilijan luomistyön 'hengen' kanssa." <br /><br />"<i>Muotoilijan maailmassa </i>kuvaaja ja ohjaaja ovat erittäin hedelmällisessä yhteistyössä otollisten, tasapainoisten kompositioiden rakentamisessa kuvaruutuun", näki Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 18.9.1976). "Virke Lehtinen on kuvaajana parhaimmillaan: kirkasta, vivahteikasta kuvaa; valojen, varjojen, värien, kuvakulmien käyttö tehokasta. Aito Mäkiselle aihe on erityisen läheinen, hänellä on arkkitehdin ja taiteilijan silmää näihin suunnitteluihin. Visuaalinen tulos onkin nautittavaa. Myös itse työn esittely on monipuolista ja havainnollista. Se antaa valaisevaa tietoa teollisen suunnittelijan työn moninaisuudesta ja myös siihen liittyvistä monimutkaisista ja vaikeista kokeiluista." <br /><br />"<i>Muotoilijan maailma </i>ei tee Sarpanevasta suomalaisen muotoilun Suurta Tähteä", kirjoitti E.L. (Erkka Lehtola, Aamulehti 30.9.1976). "Asenne ei ole palvova vaan asiallinen, usein pelkästään toteava. Elokuva jakaa tietoa, ja esittelee taiteilijan ja hänen tuotantonsa hyvin tasapainoisesti ja kiinnostavasti. Ainoa kauneusvirhe on hiukan väkinäinen keskustelu, jossa Sarpaneva ja H.O. Gummerus puhelevat ulkoa opeteltuja vuorosanoja."<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Aito Mäkinen kertoo suunnitelleensa dokumenttielokuvaa muotoilija Timo Sarpanevasta kymmenen vuotta, ennen kuin sai siihen tilaisuuden Mainos-Television ennakkorahoituksen turvin. Elokuvaa kuvattiin kahden vuoden ajan, Suomen lisäksi myös Moskovassa, missä Timo Sarpanevalla oli vuonna 1974 oma näyttelynsä, sekä Saksan Liittotasavallassa Rosenthalin tehtaalla. Elokuvaa varten tuotettiin Sarpanevan 1960-luvun alun <i>Varjot</i>-veistoksesta 10 kappaleen lisäsarja, josta omansa saivat mm. tasavallan presidentti Urho Kekkonen sekä elokuvan ohjaaja Aito Mäkinen. <br /><br />Alkuteksteissä mainitaan elokuvan nimeksi englanninkielinen <I>Portrait of an Industrial Designer</I>, vaikka elokuvassa puhutaan suomea. Filmiryhmä Oy:n esitteessä käytetään suomenkielistä nimimuotoa <i>Muotoilijan maailma</i>. Suomen kansallisfilmografian osassa 8 elokuvan nimenä mainitaan <i>Muotoilijan maailma Timo Sarpaneva</i>. <br /><br />Elokuva kuvattiin 16 mm:n värimateriaalille. Tuotantokustannukset nousivat 270 000 markkaan. Taustamusiikkina soi Champion Jack Dupreen bluessävellyksiä - kuvausryhmä tutustui häneen Rosenthalin vierastalossa Selbissä ja sai luvan musiikin käyttämiseen tässä yhteydessä. <br /><br />Elokuva sai teatteriensi-iltansa Helsingissä Filmiryhmä Oy:n omistamassa Dianassa syyskuun puolivälissä 1976 - muissa suurissa kaupungeissa <i>Muotoilijan maailmaa </i>ei esitetty. MTV näytti elokuvan tuoreeltaan helmikuussa 1977. Alkuperäistä negatiivia käytettiin uudelleen leikattuna dokumenttielokuvassa <i>Lasimies - Timo Sarpaneva </i>(1991). <br /><br />Elokuva sai 25 000 markan valtion laatutukipalkinnon. Suomen elokuvasäätiö tuki 3 500 markalla <i>Muotoilijan maailman </i>osallistumista Yhdysvalloissa keväällä 1977 järjestettyyn Suomalaisen elokuvan kiertävään festivaaliin. <br /><br />Ulkoministeriö levitti elokuvaa englanninkielisenä versiona. <br /><br />Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa on ainoastaan <i>Muotoilijan maailman</i> englanninkielinen selostustekstilista.<br /><br /><i>Muotolijan maailma </i>oli viimeinen äänityö, joka tehtiin Finnvoxin Arinatien miksaamossa. Laitteet myytiin ja äänittäjä Tuomo Kattilakoski siirtyi Crea-Filmin palvelukseen uutta ääniosastoa perustamaan. Picot-kamera toimi sittemmin Story-Filmin äänittämössä, josta se lahjoitettiin Suomen elokuva-arkiston kokoelmiin syksyllä 1998.<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="1976/5">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="1974-1976<p><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i>">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Suomi: Helsinki: Timo Sarpanevan ateljee-asuintalo Solnantie 7 (<i>Sarpaneva lähtee asunnoltaan</i>), Katajanokan kaakkoisranta (<i>Sarpaneva veneilemässä</i>)<br /><br />Vantaa: Helsingin lentoasema (<i>Sarpaneva nousee lentokoneeseen</i>)<br /><br />Nauvo: Dömaskär (<i>Sarpanevan saari</i>)<br /><br /><br />Saksan liittotasavalta: Fichtelgebirge (<i>maaseutunäkymät automatkalla</i>)<br /><br />Selb: keskusta (<i>saksalaiskaupungin katunäkymä</i>), posliinitehdas Rosenthal am Rothbuhlin pääsisäänkäynti (<i>Sarpaneva poistuu tehdasalueelta</i>)<br /><br /> <br />Neuvostoliitto: Moskova: Tieteen ja tekniikan saavutusten puisto Ostankinossa (<i>näyttelyjulisteen kiinnittäjä, Sarpaneva-näyttelyn avajaiset</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="sisakuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_sisakuvat>Suomi: Helsinki: Timo Sarpanevan ateljee-asuintalo Solnantie 7 (<i>Sarpanevan asunto ja työhuone</i>), Filmiryhmä Oy:n toimisto Kruunuvuorenkatu 5 (<i>Sarpanevan haastattelu</i>), Martta Sarpanevan asunto Paraistentie 13 as. 9 (<i>Sarpanevan äiti koruompelee</i>), Suomen Taideteollisuusyhdistys Unioninkatu 30 (<i>H.O. Gummeruksen haastattelu, Sarpaneva esittelee postimerkkiluonnoksiaan</i>), Frenckellin kirjapaino Annankatu 32 (<i>julistepaino</i>), Ateneum Kaivokatu 2-4 (<i>Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 100-vuotisjuhlavastaanotto</i>)<br /><br />Tampere: Finlayson Oy Satakunnankatu 18-22 (<i>teolliset kangaspuut, kankaanpainokone</i>)<br /> <br />littala: littalan lasitehtaan toimisto (<i>juomalasin tarkastelua</i>), museonäyttely (<i>Sarpanevan lasimuotoilua</i>)ja lasitehdas (<i>juomalasin valmistuslinja, lasinpuhaltamo, aromilasin valmistuslinja</i>)<br /><br />Pori: W. Rosenlew & Co. Oy:n valimo (<i>teräsvalimo</i>)<br /><br />Mikkeli: Opa Oy Teollisuuskatu 8 (<i>teräskattilan valmistusta</i>)<br /><br />Vantaa: Primo Oy Kuriiritie 88 (<i>ovenkahvojen valmistusta</i>)<br /><br />Nauvo: vanha kalastajamökki (<i>Sarpanevan saaristomökki</i>) sekä sen savusauna (<i>savusaunan lämmitystä</i>) Dömaskärillä<br /><br />Porvoo: veneveistämö (<i>Sarpaneva veneveistämöllä</i>)<br /> <br /><br />Saksan liittotasavalta: Frankfurt am Main: lentoaseman transit-halli (<i>Sarpaneva vaihtaa lentokonetta</i>)<br /><br />Selb: posliinitehdas Rosenthal am Rothbuhl (<i>puumailin tarkastelua, muotin valmistus, mallikappaleen tarkastelua, tuotantohyväksyntä, Suomi-sarjan tarjoilukannun valmistuslinja, mainosvalokuvaamo</i>)<br /><br />henkilöauto Mercedes-Benz (<i>Sarpaneva matkalla Rosenthaliin</i>)<br /><br /><br />Neuvostoliitto: Moskova: näyttelyhalli Tieteen ja tekniikan saavutusten puistossa Ostankinossa (<i>Sarpaneva-näyttely</i>)<br /><br /><i>- Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan.</i></elokuva_sisakuvat></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri" elokuva-alkupvarijarjestelma="Eastmancolor" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-kuvasuhde="1,37:1" elokuva-alkupkesto="52 min" elokuva-alkuppituus="570 m" elokuva-laji1fin="lyhyt" elokuva-tuotantokustannukset="270 000 mk" elokuva-muut_tekniset_tiedot="Äänitysstudio: Finnvox Oy Musiikin äänitysstudio: Studio Brushane (Lähde: SKF 8)">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">117879</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
1976
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Sarpaneva, Timo
taideteollisuus
teollinen muotoilu
|
genre_facet |
dokumentti
henkilödokumentti
taidedokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT mäkinenaito portraitofanindustrialdesigner
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100048
kavi.elonet_henkilo_100049
kavi.elonet_henkilo_100094
kavi.elonet_henkilo_101160
kavi.elonet_henkilo_116532
kavi.elonet_henkilo_116702
kavi.elonet_henkilo_117797
kavi.elonet_henkilo_117880
kavi.elonet_henkilo_1240950
kavi.elonet_henkilo_133347
kavi.elonet_henkilo_144135
kavi.elonet_henkilo_146503
kavi.elonet_henkilo_255145
kavi.elonet_henkilo_262869
kavi.elonet_henkilo_739594
kavi.elonet_henkilo_973597
kavi.elonet_yhtio_209320
kavi.elonet_yhtio_710032
kavi.elonet_yhtio_714822
kavi.elonet_yhtio_872221
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100048###drt
kavi.elonet_henkilo_100048###fmp
kavi.elonet_henkilo_100048###suunnittelu
kavi.elonet_henkilo_100049###cng
kavi.elonet_henkilo_100094###rce, miksaus
kavi.elonet_henkilo_101160###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_116532###kuvausassistentti
kavi.elonet_henkilo_116702###mus
kavi.elonet_henkilo_117797###mus
kavi.elonet_henkilo_117797###musiikki
kavi.elonet_henkilo_117880###suunnittelu
kavi.elonet_henkilo_1240950###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_133347###kreditoimaton-dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_144135###mus
kavi.elonet_henkilo_146503###mus
kavi.elonet_henkilo_255145###mus
kavi.elonet_henkilo_262869###negatiivinleikkaus
kavi.elonet_henkilo_739594###flm
kavi.elonet_henkilo_973597###mus
kavi.elonet_yhtio_209320###fds
kavi.elonet_yhtio_209320###fmp
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
kavi.elonet_yhtio_714822###fds
kavi.elonet_yhtio_872221###fnd
|
main_date_str |
1976
|
title_sort |
portrait of an industrial designer
|
format_ext_str_mv |
0/Video/
1/Video/Short/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1788833101783236608
|