record_format |
forward
|
ctrlnum |
elonet_elokuva_1065551
|
title |
Elämän äidit
|
title_txtP |
Elämän äidit
|
title_alt |
Mothers of Life
Les Mères de la vie
Müsena
Musena
|
title_full |
Elämän äidit
|
title_fullStr |
Elämän äidit
|
title_full_unstemmed |
Elämän äidit
|
title_short |
Elämän äidit
|
description |
Anastasia Lapsuin ja Markku Lehmuskallion ohjaamassa dokumenttielokuvassa <i>Elämän äidit</i> (2002) seurataan siperialaisen nenetsiperheen vaiheita 1990- ja 2000-lukujen alussa. Elokuvassa legendat ja todellisuus, muistot ja käsillä oleva arki limittyvät ja luovat surun ja kaipuun kudelman. Elokuva kertoo Japtikin poropaimentolaisperheen - Nubetjan, hänen vaimonsa Mjusenan ja lasten Jakovin, Aleksanderin, Leonidin ja Tatjanan - elämästä Luoteis-Siperiassa, Jamalin niemimaan pohjoisosassa. Värilliset jaksot on kuvattu 1992-93, mustavalkoiset 2000-01. Alun tekstin mukaan nenetsit eivät lausu kuolleittensa nimeä. Kun he puhuvat vainajasta, he sanovat: "hän joka ei tule takaisin" tai "hän joka on mennyt pois". Naisen laulu avaa surun ja luopumisen kertomuksen: "Autio maa särkee sydämeni, autio maa murtaa sieluni". <br /><br /><i>Legenda</i><br />Nubetja Japtik kertoo sukunsa tarinaa. Esi-isä surmasi heimoveljensä ja joutui pakenemaan. Vene ajautui suolameren rantaan, perhe astui maihin ja otti nimekseen Japtik. Perhe pystyttää kodan ennen kuin talvinen myrsky nousee.<br /><br /><i>On noustava, lähdettävä</i><br />Kun tuuli avaa maiseman myrskyn jälkeen, perhe lähtee paimentamaan poroja. Lukija kertoo, että perhe viettää koko elämänsä matkaa tehden, mutta on silti joka hetki kotona, sillä kaikki talouteen kuuluva kulkee mukana. <br /><br /><i>Vanhin joka ei tule takaisin</i><br />Nubetja Japtik korjaa särkynyttä rekeä.<br /><br /><i>Jakovin äiti</i><br />Mjusena, suree miesvainajaansa: "kyynelissä kuljen, kyynelissä taivas, kyynelissä valittaa taivaanranta, kyynelissä itkevät jumalat".<br /><br /><i>Hän joka meni ensimmäisenä pois</i><br />Aleksander johdattaa vetoporot reen eteen. Kotka liitää talvisen harmaalla taivaalla.<br /><br /><i>Hän joka meni viimeksi pois</i><br />Leonid askaroi kodassa. Lukija kertoo, että "hän kulki omia teitään, meni menojaan, tapettiin. Ei voi syyttää ketään muuta."<br /><br /><i> Kolmen veljeksen sisko</i><br />Tatjana esittäytyy kesäasussaan, kodassa äiti jatkaa ompelutyötään.<br /><br /><i>Jakov</i><br />Jakov muutti venäläiskylään. Soihtuna palava maakaasu näkyy tundralla kauas.<br /><br /><i>Naalin kuolema</i><br />Ansaan jäänyt naali paljastaa hampaansa, mutta Nubetja nujertaa sen helposti. Kauppa-asemalla talja ja kalasaalis vaihdetaan leipään, teehen, tupakkaan ja ammuksiin.<br /><br /><i>Lähden pitkälle polulle</i><br />Nubetjalla oli parisataapäinen porolauma, häntä saattoi luonnehtia rikkaanlaiseksi. Talvella kuoli 60 poroa. "Hän joka meni ensimmäisenä pois" oli rakastunut. Tytön vanhemmat vaativat tyttärestään 40 poroa, mutta siihen Japtikin perheellä ei ollut varaa. Nuori mies murtui ja tappoi itsensä. <br /><br /><i> Korkealla yllämme hän lentää</i><br />Kotka liitelee taivaalla. Porotokka ylittää joen. Sade on kastellut maan, sumu pehmentää maiseman.<br /><br /><i>Muisto</i><br />Nubetja muistelee, kuinka hän pyysi Mjusenan vaimokseen. Kuva vaihtuu mustavalkoiseksi: Mjusena kertoo, että mies sairastui ja kuoli. <br /><br /><i>Sateen jälkeen</i><br />Isän kuoleman jälkeen Leonid lähti venäläiskylään, äiti joutui sairaalaan ja porot jäivät Tatjanan vastuulle. Kuva vaihtuu mustavalkoiseksi, kun Tatjana kertoo humalaisen venäläisen ampuneen Leonidin. Jakov työskentelee sovhoosikylässä kuljettajana ja huoltaa radioita ja televisioita. <br /><br /><i>Vihmoi lunta, hyhmää pyrytti</i><br />Tatjana paimensi yksin seitsemän päivää kestäneen myrskyn ajan poroja. Kylästä karanneet koirat ajoivat lauman pakosalle, lopulta heille jäi jäljelle 50 poroa.<br /><br /><i>Sinne tänne, kodasta kotaan</i><br />Äiti muutti tyttärensä kanssa veljensä luo, mutta tämä otti puolet poroista ja ajoi heidät pois. He matkasivat kodasta kotaan, kunnes muuttivat sovhoosin poroprikaatiin. He eivät olleet enää itsellisiä, he olivat renkejä. Naiset pystyttävät kodan, ja Mjusena tuo naisia suojelevan jumalan reestä kotaan.<br /><br /><i>On jatkettava, kuljettava perille</i><br />Naiset kokoavat jäätyneestä maasta risuja, apumies kunnostaa reen jalasta. Tundralla vastasyntynyt poronvasa pyrkii emän tukemana jaloilleen. Tatjanan poika hankkii tarvitsemiaan taitoja leikin avulla. <br /><br />Poroprikaati kokoaa porot koirien avulla aitaukseen. Nainen laulaa: "Kauan sitten minua kutsuttiin kolmen rakkaan veljen siskoksi. Neljä aisanaruani ovat hylkeen nahasta. Isäni teki ne minulle. Isäni Nubetja sanoi, kunnon valjaat ovat sinulle tarpeen. Porot ja tundran jätän sinulle."
|
topic |
arktinen alue
arktiset kulttuurit
nenetsit
paimentolaiskulttuurit
perhe
kuolema
porotalous
sosiaalinen asema
Venäjä
|
url |
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1065551
|
thumbnail |
http://www.elonet.fi/tenho/media/233342_J1305157E0.jpg
|
author |
Anastasia Lapsui
Markku Lehmuskallio
|
author_role |
d02
|
author_sort |
Anastasia Lapsui
|
author2 |
Markku Lehmuskallio
Anastasia Lapsui
|
author2_role |
cng
flm
|
author_corporate |
Giron-filmi Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 2 / Dokumenttiprojekti
|
author_corporate_role |
e10
fnd
|
geographic |
Suomi
|
genre |
henkilödokumentti
kansatieteellinen elokuva
luontodokumentti
dokumentti
|
format |
0/Video/
1/Video/Feature/
|
spelling |
Elämän äidit
Mothers of Life
Les Mères de la vie
Müsena
Musena
Suomi
2002
Anastasia Lapsui
Markku Lehmuskallio
Antero Honkanen
Arto Jokisuu
Usko Meriläinen
Pekka Milonoff
Arto Lehmuskallio
Johannes Lehmuskallio
Riikka Olin
Pekka Nevala
Jan-Erik Nyström
Heikki Vastamäki
Helena Selin
Nubetja Japtik
Mjusena Japtik
Jakov Japtik
Aleksander Japtik
Leonid Japtik
Tatjana Japtik
Giron-filmi Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 2 / Dokumenttiprojekti
Senso Films Oy
Finn-Lab Oy
06.02.2002
Helsinki, Suomi
Berliini, Saksa
Kautokeino, Norja
Nyon, Sveitsi
Grimstad, Norja
Sodankylä, Suomi
Galway, Irlanti
Irkutsk, Venäjä
Salehard, Venäjä
Oulu, Suomi
Rauma, Suomi
Leipzig, Saksa
Jihlava, Tšekki
Taipei, Taiwan (Kiina)
Tromssa, Norja
2003
useita kaupunkeja, Tšekki ja Slovakia
Göteborg, Ruotsi
Pariisi, Ranska
Rouen, Ranska
Créteil, Ranska
Chicago (IL), Yhdysvallat
Alba, Italia
Pietari, Venäjä
Rhodos, Kreikka
Leeuwarden, Alankomaat
Amiens, Ranska
08.11.2002
Helsinki: Andorra 1
Soyahan valtiontila, Rafis Askarov ja Timofei Laptander<br />poroprikaati n:o 4, Aleksander Okotetto<br /><br />Soyahan<br />Petr Okotetto, Hamne Okotetto, Arkadi Okotetto, Janko Okotetto<br /><br />Mys-Kamennyi<br />Vladimir Brotski<br /><br />Salehard<br />Jamal-Inform / Juri Kukevits ja Nadezhda Shirokova, Ilko Lapsui, Juri Tushankov<br /><br />Nyda<br />Gennadi Lapsui, Nikolai Lapsui<br /><br />Moskova<br />Elena Pushkareva<br /><br />Helsinki<br />Sakari Kantola
arktinen alue
arktiset kulttuurit
nenetsit
paimentolaiskulttuurit
perhe
kuolema
porotalous
sosiaalinen asema
Venäjä
Internationale Filmfestspiele Berlin / Forum des jungen Films, Berliini, Saksa 2002: CICAE:n (Confédération Internationale des Cinémas d'Art et Essai) erikoispalkinto.<br />Elokuvatuotannon laatutuki 2002 (40 000 €).<br />Man and Nature International Documentary Film Festival, Irkutsk, Venäjä 2002: pääpalkinto.<br />Russian Anthropological Film Festival, Salehard, Venäjä 2002: pääpalkinto.<br />Chicago International Documentary Festival, Chicago (IL), Yhdysvallat 2003: paras kuvaus (2 000 USD).<br />Barents TV Festival, Tromssa, Norja 2003: dokumenttielokuvien sarjan pääpalkinto.<br />Jussit 2003: paras dokumenttielokuva
Anastasia Lapsuin ja Markku Lehmuskallion ohjaamassa dokumenttielokuvassa <i>Elämän äidit</i> (2002) seurataan siperialaisen nenetsiperheen vaiheita 1990- ja 2000-lukujen alussa. Elokuvassa legendat ja todellisuus, muistot ja käsillä oleva arki limittyvät ja luovat surun ja kaipuun kudelman
Elokuva kertoo Japtikin poropaimentolaisperheen - Nubetjan, hänen vaimonsa Mjusenan ja lasten Jakovin, Aleksanderin, Leonidin ja Tatjanan - elämästä Luoteis-Siperiassa, Jamalin niemimaan pohjoisosassa. Värilliset jaksot on kuvattu 1992-93, mustavalkoiset 2000-01. Alun tekstin mukaan nenetsit eivät lausu kuolleittensa nimeä. Kun he puhuvat vainajasta, he sanovat: "hän joka ei tule takaisin" tai "hän joka on mennyt pois". Naisen laulu avaa surun ja luopumisen kertomuksen: "Autio maa särkee sydämeni, autio maa murtaa sieluni". <br /><br /><i>Legenda</i><br />Nubetja Japtik kertoo sukunsa tarinaa. Esi-isä surmasi heimoveljensä ja joutui pakenemaan. Vene ajautui suolameren rantaan, perhe astui maihin ja otti nimekseen Japtik. Perhe pystyttää kodan ennen kuin talvinen myrsky nousee.<br /><br /><i>On noustava, lähdettävä</i><br />Kun tuuli avaa maiseman myrskyn jälkeen, perhe lähtee paimentamaan poroja. Lukija kertoo, että perhe viettää koko elämänsä matkaa tehden, mutta on silti joka hetki kotona, sillä kaikki talouteen kuuluva kulkee mukana. <br /><br /><i>Vanhin joka ei tule takaisin</i><br />Nubetja Japtik korjaa särkynyttä rekeä.<br /><br /><i>Jakovin äiti</i><br />Mjusena, suree miesvainajaansa: "kyynelissä kuljen, kyynelissä taivas, kyynelissä valittaa taivaanranta, kyynelissä itkevät jumalat".<br /><br /><i>Hän joka meni ensimmäisenä pois</i><br />Aleksander johdattaa vetoporot reen eteen. Kotka liitää talvisen harmaalla taivaalla.<br /><br /><i>Hän joka meni viimeksi pois</i><br />Leonid askaroi kodassa. Lukija kertoo, että "hän kulki omia teitään, meni menojaan, tapettiin. Ei voi syyttää ketään muuta."<br /><br /><i> Kolmen veljeksen sisko</i><br />Tatjana esittäytyy kesäasussaan, kodassa äiti jatkaa ompelutyötään.<br /><br /><i>Jakov</i><br />Jakov muutti venäläiskylään. Soihtuna palava maakaasu näkyy tundralla kauas.<br /><br /><i>Naalin kuolema</i><br />Ansaan jäänyt naali paljastaa hampaansa, mutta Nubetja nujertaa sen helposti. Kauppa-asemalla talja ja kalasaalis vaihdetaan leipään, teehen, tupakkaan ja ammuksiin.<br /><br /><i>Lähden pitkälle polulle</i><br />Nubetjalla oli parisataapäinen porolauma, häntä saattoi luonnehtia rikkaanlaiseksi. Talvella kuoli 60 poroa. "Hän joka meni ensimmäisenä pois" oli rakastunut. Tytön vanhemmat vaativat tyttärestään 40 poroa, mutta siihen Japtikin perheellä ei ollut varaa. Nuori mies murtui ja tappoi itsensä. <br /><br /><i> Korkealla yllämme hän lentää</i><br />Kotka liitelee taivaalla. Porotokka ylittää joen. Sade on kastellut maan, sumu pehmentää maiseman.<br /><br /><i>Muisto</i><br />Nubetja muistelee, kuinka hän pyysi Mjusenan vaimokseen. Kuva vaihtuu mustavalkoiseksi: Mjusena kertoo, että mies sairastui ja kuoli. <br /><br /><i>Sateen jälkeen</i><br />Isän kuoleman jälkeen Leonid lähti venäläiskylään, äiti joutui sairaalaan ja porot jäivät Tatjanan vastuulle. Kuva vaihtuu mustavalkoiseksi, kun Tatjana kertoo humalaisen venäläisen ampuneen Leonidin. Jakov työskentelee sovhoosikylässä kuljettajana ja huoltaa radioita ja televisioita. <br /><br /><i>Vihmoi lunta, hyhmää pyrytti</i><br />Tatjana paimensi yksin seitsemän päivää kestäneen myrskyn ajan poroja. Kylästä karanneet koirat ajoivat lauman pakosalle, lopulta heille jäi jäljelle 50 poroa.<br /><br /><i>Sinne tänne, kodasta kotaan</i><br />Äiti muutti tyttärensä kanssa veljensä luo, mutta tämä otti puolet poroista ja ajoi heidät pois. He matkasivat kodasta kotaan, kunnes muuttivat sovhoosin poroprikaatiin. He eivät olleet enää itsellisiä, he olivat renkejä. Naiset pystyttävät kodan, ja Mjusena tuo naisia suojelevan jumalan reestä kotaan.<br /><br /><i>On jatkettava, kuljettava perille</i><br />Naiset kokoavat jäätyneestä maasta risuja, apumies kunnostaa reen jalasta. Tundralla vastasyntynyt poronvasa pyrkii emän tukemana jaloilleen. Tatjanan poika hankkii tarvitsemiaan taitoja leikin avulla. <br /><br />Poroprikaati kokoaa porot koirien avulla aitaukseen. Nainen laulaa: "Kauan sitten minua kutsuttiin kolmen rakkaan veljen siskoksi. Neljä aisanaruani ovat hylkeen nahasta. Isäni teki ne minulle. Isäni Nubetja sanoi, kunnon valjaat ovat sinulle tarpeen. Porot ja tundran jätän sinulle."
dokumentti
"<i>Elämän äidit</i> on kaunis ja karu elokuva vapaudesta ja sen menetyksestä, inhimillisistä tragedioista ja nuoren naisen, Tatjanan, osasta joutua porosovhoosin työläiseksi", luonnehti Kirsikka Moring (Helsingin Sanomat Nyt-liite 45/2002). "Dokumenttiohjaajat Anastasia Lapsui ja Markku Lehmuskallio jatkavat nenetsielämän kuvaustaan tyylilajissa, joka kunnioittaa, ymmärtää ja antaa arvon kuvattavilleen. Yhtä hyvin ihmisille kuin poroillekin. [- -] Lehmuskallion ja Lapsuin etu on ihmisten ja kielen tuntemus: he pääsevät kuvattaviaan lähelle ja saavat esiin heidän sielunsa. Näitä kasvoja katsoessaan näkee ja ymmärtää elämän jäljet. Kamera tavoittaa katoamattomuuden hetkiä. [- -] Elokuva on myös täynnä toivoa. Pieni poika leikkii lumen tuivertaessa kodan pihalla. Ehkä hänen käy paremmin? Tai sitten ei. Talvella tundran valkeassa avaruudessa ei voi erottaa taivaan ja maan rajaa. Ei tässä elokuvassakaan, ja siinä on sen voima."<br /><br />"<i>Elämän äidit</i> menee ehkä vielä syvemmälle legendan, loitsun ja myytin maailmaan kuin <i>Seitsemän laulua tundralta</i>", arvioi puolestaan Pertti Lumirae (Uutispäivä Demari 8.11.2002). "Aikaisemmista yhteyksistä tunnetulla vahvalla otteella Lapsui ja Lehmuskallio sukeltavat elämänmuotoon, joka koostuu realismista mytologian keskellä, elämästä yhtä aikaa ankeassa nykypäivässä ja samalla myyttien ja legendojen ympäröimänä. Tästä kaikesta syntyy aivan omalajisensa kaksoisvalotus, joka ylittää realismin ahtaat, pelkälle taltioinnille perustuvat tasot."<br /><br />"Sinänsä <i>Elämän äidit</i> on kelpo dokumentti", totesi myös Timo Kuismin (Ilta-Sanomat 8.11.2002), jonka mielestä "Markku Lehmuskallion ja Anastasia Lapsuin kerronta on tuttuun tapaan episodimaista ja enemmän runollisuuteen kuin selkeyteen pyrkivää." Kuisminilla oli silti omat varauksensa. "Ehkä juuri vanhan filmimateriaalin uusiokäyttö saa <i>Elämän äidit</i> tuntumaan toistoiselta vanhan kertaamiselta. Lehmuskallio ja Lapsui ovat esimerkillisen perehtyneitä nenetsien elintapoihin. Dokumentaristeina he ovat kiistattoman ammattitaitoisia. Silti puoli tusinaa pitkää elokuvaa nenetseistä alkaa jo tuntua liialta. Kukaan ei voi ammentaa samasta kaivosta loputtomiin."<br /><br />Tuomas Värjölälle (Katso 46/2002) tie nenetsien maailmaan osoittautui vaikeakulkuiseksi. "Paimentolaiselämä tundralla on verkkaista ja askeettista, ja sellainen on myös Lapsuin ja Lehmuskallion elokuva. Aihe on tekijöille tärkeä ja paimentolaiskulttuuriin paneudutaan hyvin tiiviisti. Jopa niin tiiviisti, että ulkopuolisen katsojan on välillä vaikeaa päästä mukaan elokuvatekijöiden ja kohteiden yhteiseen maailmaan. Ihan vaan käyttäjäystävällisyyden nimissä aiheeseen olisi kannattanut ottaa paikoitellen hieman enemmän etäisyyttä."<br /><br />Lehmuskallion ja Lapsuin elokuvien verkkaista kerrontatyyliä ainutlaatuiseksi ja omintakeiseksi kiittäneen Olli Kangassalon (Iltalehti 8.11.2002) mielestä "Kolea kokeellinen musiikki säestää tehokkaasti arktisia maisemia. Nenetsien arkielämää taltioivat kuvat tulevat olemaan myöhemmin antropologeille arvokasta materiaalia."
Markku Lehmuskallio (s. 1938) on pitkän linjan elokuvantekijä. Hän aloitti uransa luontoaiheisten lyhytelokuvien parissa (esim. <I>Tapiola</I>; 1974) ja oli kuvaajana mm. Mikko Niskasen elokuvassa <I>Pulakapina</I> (1977). Hänen pitkän elokuvan ohjaustöitään ovat mm. dokumentit <I>Minä olen I-II</I> (1992), <I>Anna</I> (1997), <I>Uhri – elokuva metsästä</I> (1998) ja <I>Paimen</I> (2001). Lehmuskallion ohjaamia, usein arktiseen luontoon sijoittuvia näytelmäelokuvia ovat <I>Korpinpolska</I> (1980), <I>Skierri - vaivaiskoivujen maa</I> (1982), <I>Sininen imettäjä</I> (1985) ja <I>Inuksuk</I> (1988). Lehmuskallio tutustui nenetsitoimittaja Anastasia Lapsuihin (s. 1944) tehdessään Venäjän Siperian nenetseistä dokumenttielokuvaa <I>Poron hahmossa pitkin taivaankaarta...</I> (1993). Lehmuskallion ja Lapsuin yhteistyö on tuottanut monia nenetsiaiheisia elokuvia, mm. palkitun näytelmäelokuvan <I>Seitsemän laulua tundralta</I> (2000).<br /><br />Lehmuskallio ja Lapsui jatkoivat elokuvassa <I>Poron hahmossa pitkin taivaankaarta...</I> aloittamaansa ns. nenetsitrilogiaansa elokuvilla <I>Kadotettu paratiisi</I> (1994) ja <I>Jäähyväisten kronikka</I> (1995). Vuosina 1992-93 kuvattu <I>Kadotettu paratiisi</I> kertoi Jamalin niemimaalla asuvasta Japtikin nenetsiperheestä, jonka jäsenet olivat itsellisiä poropaimentolaisia ja metsästäjiä. Perheeseen kuuluivat isä Nubetja, äiti Mjusena, pojat Jakov, Aleksander ja Leonid sekä tytär Tatjana. Lehmuskallio ja Lapsui seurasivat perheen arkea vuoden verran. He pitivät perheeseen yhteyttä myös filmausten jälkeen ja saivat kuulla perheen uusista vaiheista.<br /><br />Lehmuskallio ja Lapsui halusivat tehdä myöhemmin elokuvan perheen naisten elämästä tundralla. Työnimellä "Musena" tehdyssä elokuvassa käytettiin <I>Kadotetun paratiisin</I> värifilmimateriaalia. Vuosina 2000-2001 Lehmuskallio ja Lapsui kuvasivat uutta aineistoa mustavalkoiselle filmimateriaalille Japtikien parissa. <I>Elämän äidit</I> -elokuvan alussa perheen isä Nubetja kertoo legendan suvun esi-isän Nguvotsjan tekemästä miestaposta ja perheen pakomatkasta. Ajelehtimisen jälkeen he rantautuivat niille seuduille, joilla suvun jäsenet edelleen elävät. Historiasta edetään nykypäivään. Hiljalleen perhe on hajonnut, omaisuus ja itsellisyys menetetetty. Perheen miehet ovat kuolleet yksi toisensa jälkeen: yksi on ampunut itsensä sydänsurujen takia ja toisen on ampunut venäläismies velkariitojen ja ryyppäämisen seurauksena.<br /><br />Nenetsitrilogian jälkiteoksena pidetty <I>Elämän äidit</I> on pääasiassa tarina äidistä ja tyttärestä, perheen vahvoista naisista Mjusenasta ja Tatjanasta, jotka päätyvät lopulta työskentelemään valtiontilalla. Lehmuskallio on kertonut haluavansa tallentaa elokuvissaan jälkipolville tietoa katoavasta maailmasta. Sakari Toiviainen määrittelee <I>Elämän äidit</I> -elokuvan Lehmuskallion urasta kertovassa kirjassaan <I>Kadonnutta paratiisia etsimässä - Markku Lehmuskallion ja Anastasia Lapsuin elokuvat</I> (2009) kaksinaiseksi: "Elokuva voidaan nähdä sekä kansatieteellisenä dokumenttina katoavasta elämänmuodosta että runollisena visiona ihmisen kohtalosta. Yhden perheen hajoamisen tarina kytkeytyy suruun koko nenetsikansan kohtalosta, elokuva ankkuroituu sekä historialliseen aikaan että legendojen ja laulujen ajattomaan maailmaan." Nenetsinkieliset laulut esittää Anastasia Lapsui. Elokuvan kokeellinen musiikki jäi Usko Meriläisen (1930-2004) viimeiseksi. Hän oli aloittanut elokuvasäveltäjänä Maunu Kurkvaaran <I>Yksityisalueessa</I> (1962).<br /><br /><I>Elämän äidit</I> sai lukuisia palkintoja. Näitä olivat Berliinin elokuvajuhlien kansainvälisen art house –elokuvateatteriliiton Confédération Internationale des Cinémas d'Art et Essain erikoispalkinto sekä pääpalkinnot Baikalin dokumentti- ja opetuselokuvien festivaaleilla Irkutskissa sekä Venäjän antropologisten elokuvien festivaaleilla Salehardissa Siperiassa. Yleisradion TV 2:n Dokumenttiprojektin osittain rahoittama elokuva sai myös dokumenttielokuvien pääpalkinnon Barentsin tv-festivaaleilla Tromssassa Pohjois-Norjassa. Kotimaassa elokuvalle myönnettiin valtion laatutukipalkintona 40 000 euroa ja se sai myös parhaan dokumenttielokuvan Jussi-palkinnon.<br /><br />Lehmuskallio ja Lapsui jatkoivat yhteistyötään seuraavaksi elokuvissa <I>Jumalan morsian</I> (2003), <I>Fata Morgana</I> (2004) ja <I>Saamelainen</I> (2005)
Venäjä: Jamalin niemimaa, Salehard, Soyaha, Jarsale
|
main_date |
2002-01-01T00:00:00Z
|
publication_daterange |
[2002-01-01 TO 2002-12-31]
|
search_daterange_mv |
[2002-01-01 TO 2002-12-31]
|
author_facet |
Anastasia Lapsui
Markku Lehmuskallio
Giron-filmi Oy
Suomen elokuvasäätiö SES
AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus
Yleisradio / TV 2 / Dokumenttiprojekti
|
id |
kavi.elonet_elokuva_1065551
|
is_hierarchy_id |
kavi.elonet_elokuva_1065551
|
is_hierarchy_title |
Elämän äidit
|
first_indexed |
2017-04-11T11:58:05Z
|
last_indexed |
2023-12-01T08:55:53Z
|
fullrecord |
<?xml version="1.0"?>
<ExchangeSet schemaLocation="http://project-forward.eu/schemas/EN15907-forward http://forward.cineca.it/schema/EN15907-forward-v1.0.xsd"><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_elokuva">1065551</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>Elämän äidit</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="virallinen nimi">original</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="eng">Mothers of Life</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="englanninkielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText lang="fre">Les Mères de la vie</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="ranskankielinen nimi">translated</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Müsena</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="työnimi">working</TitleRelationship></Title><Title><TitleText>Musena</TitleText><TitleRelationship elokuva-elonimi-tyyppi="muu nimi">other</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>Elämän äidit</IdentifyingTitle><CountryOfReference><Country><RegionName elokuva-elomaa-maakoodi="FI">Suomi</RegionName></Country></CountryOfReference><YearOfReference>2002</YearOfReference><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Anastasia Lapsui</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>143886</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="ohjaus" finna-activity-code="D02">D02</Activity><AgentName>Markku Lehmuskallio</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100226</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="kuvaus" finna-activity-code="cng">cng</Activity><AgentName>Markku Lehmuskallio</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100226</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Anastasia Lapsui</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>143886</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="leikkaus" finna-activity-code="flm">flm</Activity><AgentName>Markku Lehmuskallio</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100226</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="elokuvan ääni" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="elokuvan ääni" elokuva-elotekija-tehtava="elokuvan ääni">A99</Activity><AgentName>Antero Honkanen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>100891</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Anastasia Lapsui</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>143886</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="äänitys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="äänitys" elokuva-elotekija-tehtava="äänitys">A99</Activity><AgentName>Arto Jokisuu</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>106734</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="musiikki" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="musiikki" elokuva-elotekija-tehtava="musiikki">A99</Activity><AgentName>Usko Meriläinen</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>116782</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="laulut" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laulut" elokuva-elotekija-tehtava="laulut">A99</Activity><AgentName>Anastasia Lapsui</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>143886</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="lukija" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="lukija" elokuva-elotekija-tehtava="lukija">A99</Activity><AgentName>Pekka Milonoff</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>130416</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="käännökset" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="käännökset" elokuva-elotekija-tehtava="käännökset">A99</Activity><AgentName>Arto Lehmuskallio</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1254836</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="grafiikka" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="grafiikka" elokuva-elotekija-tehtava="grafiikka">A99</Activity><AgentName>Johannes Lehmuskallio</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>157021</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="tilinpito" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="tilinpito" elokuva-elotekija-tehtava="tilinpito">A99</Activity><AgentName>Riikka Olin</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>265258</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="trikkikuvaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="trikkikuvaus" elokuva-elotekija-tehtava="trikkikuvaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Finn-Lab Oy">Pekka Nevala</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>264179</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="trikkikuvaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="trikkikuvaus" elokuva-elotekija-tehtava="trikkikuvaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-nimityyppi="vaihtoehtoinen kirjoitusasu" elokuva-elotekija-selitys="Ani-Mato">Jan-Erik Nyström</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>101281</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="valonmääritys" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="valonmääritys" elokuva-elotekija-tehtava="valonmääritys">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Finn-Lab Oy">Heikki Vastamäki</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>264188</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotekija"><Activity tehtava="negatiivinleikkaus" finna-activity-code="A99" finna-activity-text="negatiivinleikkaus" elokuva-elotekija-tehtava="negatiivinleikkaus">A99</Activity><AgentName elokuva-elotekija-selitys="Finn-Lab Oy">Helena Selin</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>263569</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-nimityyppi="rinnakkaisnimi">Nubetja Japtik</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1198106</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Mjusena Japtik</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1198108</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Jakov Japtik</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1198109</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName elokuva-eloesiintyja-nimityyppi="rinnakkaisnimi">Aleksander Japtik</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1198110</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Leonid Japtik</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1198111</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="eloesiintyja"><Activity finna-activity-code="E99" finna-activity-text="dokumentti-esiintyjä">E99</Activity><AgentName>Tatjana Japtik</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_henkilo</IDTypeName><IDValue>1198112</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elotuotantoyhtio"><Activity finna-activity-code="E10">E10</Activity><AgentName>Giron-filmi Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1024441</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Pia Andell" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="24 387 €">Suomen elokuvasäätiö SES</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710032</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Timo Humaloja" elokuva-elorahoitusyhtio-rahoitustapa="tuotantotuki" elokuva-elorahoitusyhtio-summa="33 637 €">AVEK - Audiovisuaalisen Viestintäkulttuurin Edistämiskeskus</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>710034</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elorahoitusyhtio"><Activity finna-activity-code="fnd">fnd</Activity><AgentName elokuva-elorahoitusyhtio-henkilo="Iikka Vehkalahti">Yleisradio / TV 2 / Dokumenttiprojekti</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>718036</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolevittaja"><Activity finna-activity-code="fds">fds</Activity><AgentName elokuva-elolevittaja-vuosi="2002" elokuva-elolevittaja-levitystapa="teatterilevitys">Senso Films Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>210941</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><HasAgent elonet-tag="elolaboratorio"><Activity finna-activity-code="A99" finna-activity-text="laboratorio" elokuva-elolaboratorio="laboratorio">A99</Activity><AgentName>Finn-Lab Oy</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_yhtio</IDTypeName><IDValue>1006153</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="25.12.2002" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YLE TV2 [Dokumenttiprojekti]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="14.12.2005" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YleTeema [Kolmas ulottuvuus]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elotelevisioesitys"><ProductionEventType elokuva-elotelevisioesitys-esitysaika="17.12.2005" elokuva-elotelevisioesitys-paikka="YleTeema [Kolmas ulottuvuus]">BRO</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="tarkastus"><ProductionEventType elokuva-tarkastus-tarkastuselin="VET" elokuva-tarkastus-tarkastusnro="A-28735" elokuva-tarkastus-formaatti="35 mm" elokuva-tarkastus-pituus="2075 m" elokuva-tarkastus-kesto="75',1:15:51" elokuva-tarkastus-ikaraja="S" elokuva-tarkastus-tarkastamolaji="Dokumentti" elokuva-tarkastus-kuvakoko="laaja 1:1,85" elokuva-tarkastus-muuttiedot="Tarkastajat: Matti Paloheimo, Maarit Pietinen, Riitta Väkeväinen,Tarkastaja: Matti Paloheimo" elokuva-tarkastus-tarkastuttaja="DocPoint - Helsingin dokumenttielokuvafestivaaliyhdistys">CEN</ProductionEventType><DateText>06.02.2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="DocPoint">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki, Suomi</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Internationale Filmfestspiele Berlin / Forum des jungen Films">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Berliini, Saksa</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Nordisk & samisk film festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Kautokeino, Norja</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Visions du Réel">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Nyon, Sveitsi</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Kortfilmfestivalen">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Grimstad, Norja</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Sodankylän elokuvajuhlat">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Sodankylä, Suomi</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Galway Film Fleadh">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Galway, Irlanti</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Man and Nature International Documentary Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Irkutsk, Venäjä</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Russian Anthropological Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Salehard, Venäjä</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Nordisk Panorama">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Oulu, Suomi</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Blue Sea Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Rauma, Suomi</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="DOK Leipzig">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Leipzig, Saksa</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Jihlava International Documentary Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Jihlava, Tšekki</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Taiwan International Documentary Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Taipei, Taiwan (Kiina)</RegionName></Region><DateText>2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Tromsø internasjonale filmfestival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Tromssa, Norja</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Febiofest">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>useita kaupunkeja, Tšekki ja Slovakia</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Göteborg International Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Göteborg, Ruotsi</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Cinéma du Réel">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Pariisi, Ranska</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Festival du Cinéma Nordique">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Rouen, Ranska</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Festival International de Films de Femmes">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Créteil, Ranska</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Chicago International Documentary Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Chicago (IL), Yhdysvallat</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Infinity Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Alba, Italia</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="International Film Festival of Festivals">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Pietari, Venäjä</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Ecocinema">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Rhodos, Kreikka</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Barents TV Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Tromssa, Norja</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Noordelijk Film Festival">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Leeuwarden, Alankomaat</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="elofestivaaliosallistuminen"><ProductionEventType elokuva-elofestivaaliosallistuminen-aihe="Festival International du Film d'Amiens">FSC</ProductionEventType><Region><RegionName>Amiens, Ranska</RegionName></Region><DateText>2003</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaiva"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><DateText>08.11.2002</DateText></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ensiesityspaikat"><ProductionEventType>PRE</ProductionEventType><Region><RegionName>Helsinki: Andorra 1</RegionName></Region></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kiitokset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_kiitokset>Soyahan valtiontila, Rafis Askarov ja Timofei Laptander<br />poroprikaati n:o 4, Aleksander Okotetto<br /><br />Soyahan<br />Petr Okotetto, Hamne Okotetto, Arkadi Okotetto, Janko Okotetto<br /><br />Mys-Kamennyi<br />Vladimir Brotski<br /><br />Salehard<br />Jamal-Inform / Juri Kukevits ja Nadezhda Shirokova, Ilko Lapsui, Juri Tushankov<br /><br />Nyda<br />Gennadi Lapsui, Nikolai Lapsui<br /><br />Moskova<br />Elena Pushkareva<br /><br />Helsinki<br />Sakari Kantola</elokuva_kiitokset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="teatterikopioidenlkm"><ProductionEventType elokuva-teatterikopioidenlkm="3">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="katsojaluku"><ProductionEventType elokuva-katsojaluku="1 000">SCR</ProductionEventType></ProductionEvent><SubjectTerms><Term>arktinen alue</Term><Term>arktiset kulttuurit</Term><Term>nenetsit</Term><Term>paimentolaiskulttuurit</Term><Term>perhe</Term><Term>kuolema</Term><Term>porotalous</Term><Term>sosiaalinen asema</Term><Term>Venäjä</Term></SubjectTerms><Award>Internationale Filmfestspiele Berlin / Forum des jungen Films, Berliini, Saksa 2002: CICAE:n (Confédération Internationale des Cinémas d'Art et Essai) erikoispalkinto.<br />Elokuvatuotannon laatutuki 2002 (40 000 €).<br />Man and Nature International Documentary Film Festival, Irkutsk, Venäjä 2002: pääpalkinto.<br />Russian Anthropological Film Festival, Salehard, Venäjä 2002: pääpalkinto.<br />Chicago International Documentary Festival, Chicago (IL), Yhdysvallat 2003: paras kuvaus (2 000 USD).<br />Barents TV Festival, Tromssa, Norja 2003: dokumenttielokuvien sarjan pääpalkinto.<br />Jussit 2003: paras dokumenttielokuva.</Award><ContentDescription><DescriptionType>Synopsis</DescriptionType><DescriptionText>Anastasia Lapsuin ja Markku Lehmuskallion ohjaamassa dokumenttielokuvassa <i>Elämän äidit</i> (2002) seurataan siperialaisen nenetsiperheen vaiheita 1990- ja 2000-lukujen alussa. Elokuvassa legendat ja todellisuus, muistot ja käsillä oleva arki limittyvät ja luovat surun ja kaipuun kudelman.</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ContentDescription><DescriptionType>Content description</DescriptionType><DescriptionText>Elokuva kertoo Japtikin poropaimentolaisperheen - Nubetjan, hänen vaimonsa Mjusenan ja lasten Jakovin, Aleksanderin, Leonidin ja Tatjanan - elämästä Luoteis-Siperiassa, Jamalin niemimaan pohjoisosassa. Värilliset jaksot on kuvattu 1992-93, mustavalkoiset 2000-01. Alun tekstin mukaan nenetsit eivät lausu kuolleittensa nimeä. Kun he puhuvat vainajasta, he sanovat: "hän joka ei tule takaisin" tai "hän joka on mennyt pois". Naisen laulu avaa surun ja luopumisen kertomuksen: "Autio maa särkee sydämeni, autio maa murtaa sieluni". <br /><br /><i>Legenda</i><br />Nubetja Japtik kertoo sukunsa tarinaa. Esi-isä surmasi heimoveljensä ja joutui pakenemaan. Vene ajautui suolameren rantaan, perhe astui maihin ja otti nimekseen Japtik. Perhe pystyttää kodan ennen kuin talvinen myrsky nousee.<br /><br /><i>On noustava, lähdettävä</i><br />Kun tuuli avaa maiseman myrskyn jälkeen, perhe lähtee paimentamaan poroja. Lukija kertoo, että perhe viettää koko elämänsä matkaa tehden, mutta on silti joka hetki kotona, sillä kaikki talouteen kuuluva kulkee mukana. <br /><br /><i>Vanhin joka ei tule takaisin</i><br />Nubetja Japtik korjaa särkynyttä rekeä.<br /><br /><i>Jakovin äiti</i><br />Mjusena, suree miesvainajaansa: "kyynelissä kuljen, kyynelissä taivas, kyynelissä valittaa taivaanranta, kyynelissä itkevät jumalat".<br /><br /><i>Hän joka meni ensimmäisenä pois</i><br />Aleksander johdattaa vetoporot reen eteen. Kotka liitää talvisen harmaalla taivaalla.<br /><br /><i>Hän joka meni viimeksi pois</i><br />Leonid askaroi kodassa. Lukija kertoo, että "hän kulki omia teitään, meni menojaan, tapettiin. Ei voi syyttää ketään muuta."<br /><br /><i> Kolmen veljeksen sisko</i><br />Tatjana esittäytyy kesäasussaan, kodassa äiti jatkaa ompelutyötään.<br /><br /><i>Jakov</i><br />Jakov muutti venäläiskylään. Soihtuna palava maakaasu näkyy tundralla kauas.<br /><br /><i>Naalin kuolema</i><br />Ansaan jäänyt naali paljastaa hampaansa, mutta Nubetja nujertaa sen helposti. Kauppa-asemalla talja ja kalasaalis vaihdetaan leipään, teehen, tupakkaan ja ammuksiin.<br /><br /><i>Lähden pitkälle polulle</i><br />Nubetjalla oli parisataapäinen porolauma, häntä saattoi luonnehtia rikkaanlaiseksi. Talvella kuoli 60 poroa. "Hän joka meni ensimmäisenä pois" oli rakastunut. Tytön vanhemmat vaativat tyttärestään 40 poroa, mutta siihen Japtikin perheellä ei ollut varaa. Nuori mies murtui ja tappoi itsensä. <br /><br /><i> Korkealla yllämme hän lentää</i><br />Kotka liitelee taivaalla. Porotokka ylittää joen. Sade on kastellut maan, sumu pehmentää maiseman.<br /><br /><i>Muisto</i><br />Nubetja muistelee, kuinka hän pyysi Mjusenan vaimokseen. Kuva vaihtuu mustavalkoiseksi: Mjusena kertoo, että mies sairastui ja kuoli. <br /><br /><i>Sateen jälkeen</i><br />Isän kuoleman jälkeen Leonid lähti venäläiskylään, äiti joutui sairaalaan ja porot jäivät Tatjanan vastuulle. Kuva vaihtuu mustavalkoiseksi, kun Tatjana kertoo humalaisen venäläisen ampuneen Leonidin. Jakov työskentelee sovhoosikylässä kuljettajana ja huoltaa radioita ja televisioita. <br /><br /><i>Vihmoi lunta, hyhmää pyrytti</i><br />Tatjana paimensi yksin seitsemän päivää kestäneen myrskyn ajan poroja. Kylästä karanneet koirat ajoivat lauman pakosalle, lopulta heille jäi jäljelle 50 poroa.<br /><br /><i>Sinne tänne, kodasta kotaan</i><br />Äiti muutti tyttärensä kanssa veljensä luo, mutta tämä otti puolet poroista ja ajoi heidät pois. He matkasivat kodasta kotaan, kunnes muuttivat sovhoosin poroprikaatiin. He eivät olleet enää itsellisiä, he olivat renkejä. Naiset pystyttävät kodan, ja Mjusena tuo naisia suojelevan jumalan reestä kotaan.<br /><br /><i>On jatkettava, kuljettava perille</i><br />Naiset kokoavat jäätyneestä maasta risuja, apumies kunnostaa reen jalasta. Tundralla vastasyntynyt poronvasa pyrkii emän tukemana jaloilleen. Tatjanan poika hankkii tarvitsemiaan taitoja leikin avulla. <br /><br />Poroprikaati kokoaa porot koirien avulla aitaukseen. Nainen laulaa: "Kauan sitten minua kutsuttiin kolmen rakkaan veljen siskoksi. Neljä aisanaruani ovat hylkeen nahasta. Isäni teki ne minulle. Isäni Nubetja sanoi, kunnon valjaat ovat sinulle tarpeen. Porot ja tundran jätän sinulle."</DescriptionText><Language>fi</Language></ContentDescription><ProductionEvent elonet-tag="laji2fin"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_laji2fin>dokumentti</elokuva_laji2fin></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="henkilödokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="kansatieteellinen elokuva">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="genre"><ProductionEventType elokuva-genre="luontodokumentti">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="lehdistoarvio"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_lehdistoarvio>"<i>Elämän äidit</i> on kaunis ja karu elokuva vapaudesta ja sen menetyksestä, inhimillisistä tragedioista ja nuoren naisen, Tatjanan, osasta joutua porosovhoosin työläiseksi", luonnehti Kirsikka Moring (Helsingin Sanomat Nyt-liite 45/2002). "Dokumenttiohjaajat Anastasia Lapsui ja Markku Lehmuskallio jatkavat nenetsielämän kuvaustaan tyylilajissa, joka kunnioittaa, ymmärtää ja antaa arvon kuvattavilleen. Yhtä hyvin ihmisille kuin poroillekin. [- -] Lehmuskallion ja Lapsuin etu on ihmisten ja kielen tuntemus: he pääsevät kuvattaviaan lähelle ja saavat esiin heidän sielunsa. Näitä kasvoja katsoessaan näkee ja ymmärtää elämän jäljet. Kamera tavoittaa katoamattomuuden hetkiä. [- -] Elokuva on myös täynnä toivoa. Pieni poika leikkii lumen tuivertaessa kodan pihalla. Ehkä hänen käy paremmin? Tai sitten ei. Talvella tundran valkeassa avaruudessa ei voi erottaa taivaan ja maan rajaa. Ei tässä elokuvassakaan, ja siinä on sen voima."<br /><br />"<i>Elämän äidit</i> menee ehkä vielä syvemmälle legendan, loitsun ja myytin maailmaan kuin <i>Seitsemän laulua tundralta</i>", arvioi puolestaan Pertti Lumirae (Uutispäivä Demari 8.11.2002). "Aikaisemmista yhteyksistä tunnetulla vahvalla otteella Lapsui ja Lehmuskallio sukeltavat elämänmuotoon, joka koostuu realismista mytologian keskellä, elämästä yhtä aikaa ankeassa nykypäivässä ja samalla myyttien ja legendojen ympäröimänä. Tästä kaikesta syntyy aivan omalajisensa kaksoisvalotus, joka ylittää realismin ahtaat, pelkälle taltioinnille perustuvat tasot."<br /><br />"Sinänsä <i>Elämän äidit</i> on kelpo dokumentti", totesi myös Timo Kuismin (Ilta-Sanomat 8.11.2002), jonka mielestä "Markku Lehmuskallion ja Anastasia Lapsuin kerronta on tuttuun tapaan episodimaista ja enemmän runollisuuteen kuin selkeyteen pyrkivää." Kuisminilla oli silti omat varauksensa. "Ehkä juuri vanhan filmimateriaalin uusiokäyttö saa <i>Elämän äidit</i> tuntumaan toistoiselta vanhan kertaamiselta. Lehmuskallio ja Lapsui ovat esimerkillisen perehtyneitä nenetsien elintapoihin. Dokumentaristeina he ovat kiistattoman ammattitaitoisia. Silti puoli tusinaa pitkää elokuvaa nenetseistä alkaa jo tuntua liialta. Kukaan ei voi ammentaa samasta kaivosta loputtomiin."<br /><br />Tuomas Värjölälle (Katso 46/2002) tie nenetsien maailmaan osoittautui vaikeakulkuiseksi. "Paimentolaiselämä tundralla on verkkaista ja askeettista, ja sellainen on myös Lapsuin ja Lehmuskallion elokuva. Aihe on tekijöille tärkeä ja paimentolaiskulttuuriin paneudutaan hyvin tiiviisti. Jopa niin tiiviisti, että ulkopuolisen katsojan on välillä vaikeaa päästä mukaan elokuvatekijöiden ja kohteiden yhteiseen maailmaan. Ihan vaan käyttäjäystävällisyyden nimissä aiheeseen olisi kannattanut ottaa paikoitellen hieman enemmän etäisyyttä."<br /><br />Lehmuskallion ja Lapsuin elokuvien verkkaista kerrontatyyliä ainutlaatuiseksi ja omintakeiseksi kiittäneen Olli Kangassalon (Iltalehti 8.11.2002) mielestä "Kolea kokeellinen musiikki säestää tehokkaasti arktisia maisemia. Nenetsien arkielämää taltioivat kuvat tulevat olemaan myöhemmin antropologeille arvokasta materiaalia."</elokuva_lehdistoarvio></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="huomautukset"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_huomautukset>Markku Lehmuskallio (s. 1938) on pitkän linjan elokuvantekijä. Hän aloitti uransa luontoaiheisten lyhytelokuvien parissa (esim. <I>Tapiola</I>; 1974) ja oli kuvaajana mm. Mikko Niskasen elokuvassa <I>Pulakapina</I> (1977). Hänen pitkän elokuvan ohjaustöitään ovat mm. dokumentit <I>Minä olen I-II</I> (1992), <I>Anna</I> (1997), <I>Uhri – elokuva metsästä</I> (1998) ja <I>Paimen</I> (2001). Lehmuskallion ohjaamia, usein arktiseen luontoon sijoittuvia näytelmäelokuvia ovat <I>Korpinpolska</I> (1980), <I>Skierri - vaivaiskoivujen maa</I> (1982), <I>Sininen imettäjä</I> (1985) ja <I>Inuksuk</I> (1988). Lehmuskallio tutustui nenetsitoimittaja Anastasia Lapsuihin (s. 1944) tehdessään Venäjän Siperian nenetseistä dokumenttielokuvaa <I>Poron hahmossa pitkin taivaankaarta...</I> (1993). Lehmuskallion ja Lapsuin yhteistyö on tuottanut monia nenetsiaiheisia elokuvia, mm. palkitun näytelmäelokuvan <I>Seitsemän laulua tundralta</I> (2000).<br /><br />Lehmuskallio ja Lapsui jatkoivat elokuvassa <I>Poron hahmossa pitkin taivaankaarta...</I> aloittamaansa ns. nenetsitrilogiaansa elokuvilla <I>Kadotettu paratiisi</I> (1994) ja <I>Jäähyväisten kronikka</I> (1995). Vuosina 1992-93 kuvattu <I>Kadotettu paratiisi</I> kertoi Jamalin niemimaalla asuvasta Japtikin nenetsiperheestä, jonka jäsenet olivat itsellisiä poropaimentolaisia ja metsästäjiä. Perheeseen kuuluivat isä Nubetja, äiti Mjusena, pojat Jakov, Aleksander ja Leonid sekä tytär Tatjana. Lehmuskallio ja Lapsui seurasivat perheen arkea vuoden verran. He pitivät perheeseen yhteyttä myös filmausten jälkeen ja saivat kuulla perheen uusista vaiheista.<br /><br />Lehmuskallio ja Lapsui halusivat tehdä myöhemmin elokuvan perheen naisten elämästä tundralla. Työnimellä "Musena" tehdyssä elokuvassa käytettiin <I>Kadotetun paratiisin</I> värifilmimateriaalia. Vuosina 2000-2001 Lehmuskallio ja Lapsui kuvasivat uutta aineistoa mustavalkoiselle filmimateriaalille Japtikien parissa. <I>Elämän äidit</I> -elokuvan alussa perheen isä Nubetja kertoo legendan suvun esi-isän Nguvotsjan tekemästä miestaposta ja perheen pakomatkasta. Ajelehtimisen jälkeen he rantautuivat niille seuduille, joilla suvun jäsenet edelleen elävät. Historiasta edetään nykypäivään. Hiljalleen perhe on hajonnut, omaisuus ja itsellisyys menetetetty. Perheen miehet ovat kuolleet yksi toisensa jälkeen: yksi on ampunut itsensä sydänsurujen takia ja toisen on ampunut venäläismies velkariitojen ja ryyppäämisen seurauksena.<br /><br />Nenetsitrilogian jälkiteoksena pidetty <I>Elämän äidit</I> on pääasiassa tarina äidistä ja tyttärestä, perheen vahvoista naisista Mjusenasta ja Tatjanasta, jotka päätyvät lopulta työskentelemään valtiontilalla. Lehmuskallio on kertonut haluavansa tallentaa elokuvissaan jälkipolville tietoa katoavasta maailmasta. Sakari Toiviainen määrittelee <I>Elämän äidit</I> -elokuvan Lehmuskallion urasta kertovassa kirjassaan <I>Kadonnutta paratiisia etsimässä - Markku Lehmuskallion ja Anastasia Lapsuin elokuvat</I> (2009) kaksinaiseksi: "Elokuva voidaan nähdä sekä kansatieteellisenä dokumenttina katoavasta elämänmuodosta että runollisena visiona ihmisen kohtalosta. Yhden perheen hajoamisen tarina kytkeytyy suruun koko nenetsikansan kohtalosta, elokuva ankkuroituu sekä historialliseen aikaan että legendojen ja laulujen ajattomaan maailmaan." Nenetsinkieliset laulut esittää Anastasia Lapsui. Elokuvan kokeellinen musiikki jäi Usko Meriläisen (1930-2004) viimeiseksi. Hän oli aloittanut elokuvasäveltäjänä Maunu Kurkvaaran <I>Yksityisalueessa</I> (1962).<br /><br /><I>Elämän äidit</I> sai lukuisia palkintoja. Näitä olivat Berliinin elokuvajuhlien kansainvälisen art house –elokuvateatteriliiton Confédération Internationale des Cinémas d'Art et Essain erikoispalkinto sekä pääpalkinnot Baikalin dokumentti- ja opetuselokuvien festivaaleilla Irkutskissa sekä Venäjän antropologisten elokuvien festivaaleilla Salehardissa Siperiassa. Yleisradion TV 2:n Dokumenttiprojektin osittain rahoittama elokuva sai myös dokumenttielokuvien pääpalkinnon Barentsin tv-festivaaleilla Tromssassa Pohjois-Norjassa. Kotimaassa elokuvalle myönnettiin valtion laatutukipalkintona 40 000 euroa ja se sai myös parhaan dokumenttielokuvan Jussi-palkinnon.<br /><br />Lehmuskallio ja Lapsui jatkoivat yhteistyötään seuraavaksi elokuvissa <I>Jumalan morsian</I> (2003), <I>Fata Morgana</I> (2004) ja <I>Saamelainen</I> (2005).</elokuva_huomautukset></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="skftunniste"><ProductionEventType elokuva-skftunniste="2002/12">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="kuvausaika"><ProductionEventType elokuva-kuvausaika="1992-1993, 2000-2001">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><ProductionEvent elonet-tag="ulkokuvat"><ProductionEventType>DESCRIPTION</ProductionEventType><elokuva_ulkokuvat>Venäjä: Jamalin niemimaa, Salehard, Soyaha, Jarsale</elokuva_ulkokuvat></ProductionEvent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-alkupvari="väri & mv" elokuva-alkupaani="ääni" elokuva-kuvasuhde="1,85:1" elokuva-alkupkesto="76 min" elokuva-alkuppituus="2075 m" elokuva-laji1fin="pitkä" elokuva-tuotantokustannukset="80 000 €">MISC</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">1065551</Identifier></Manifestation></CinematographicWork><CinematographicWork><Identifier scheme="KAVI" IDTypeName="elonet_materiaali_kuva">233342</Identifier><RecordSource><SourceName>Kansallinen audiovisuaalinen instituutti</SourceName></RecordSource><Title><TitleText>233342_J1305157E0.jpg</TitleText><PartDesignation><Value kuva-kuvatyyppi="J" kuva-kuvateksti="Juliste: Giron-filmi Oy Suunnittelija: Johannes Lehmuskallio" kuva-kuvakoko="918570">-1</Value></PartDesignation><TitleRelationship>unspecified</TitleRelationship></Title><IdentifyingTitle>233342_J1305157E0.jpg</IdentifyingTitle><HasAgent><Activity>A99</Activity><AgentName>1065551</AgentName><AgentIdentifier><AgentIDType>01</AgentIDType><IDTypeName>elonet_elokuva</IDTypeName><IDValue>1065551</IDValue></AgentIdentifier></HasAgent><ProductionEvent><ProductionEventType elokuva-elonet-url="http://www.elonet.fi/fi/elokuva/1065551" elokuva-elonet-materiaali-kuva-url="http://www.elonet.fi/tenho/media/233342_J1305157E0.jpg" finna-kayttooikeus="Luvanvarainen käyttö / ei tiedossa">DESCRIPTION</ProductionEventType></ProductionEvent><Manifestation><Identifier scheme="KAVI">233342</Identifier></Manifestation></CinematographicWork></ExchangeSet>
|
publishDate |
2002
|
building |
0/KAVI/
1/KAVI/skf/
|
institution |
KAVI
|
sector_str_mv |
0/arc/
|
topic_facet |
Venäjä
arktinen alue
arktiset kulttuurit
kuolema
nenetsit
paimentolaiskulttuurit
perhe
porotalous
sosiaalinen asema
|
genre_facet |
dokumentti
henkilödokumentti
kansatieteellinen elokuva
luontodokumentti
|
source_str_mv |
kavi
|
work_keys_str_mv |
AT lapsuianastasia elämänäidit
|
geographic_facet |
Suomi
|
author2_id_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100226
kavi.elonet_henkilo_100891
kavi.elonet_henkilo_101281
kavi.elonet_henkilo_106734
kavi.elonet_henkilo_116782
kavi.elonet_henkilo_1198106
kavi.elonet_henkilo_1198108
kavi.elonet_henkilo_1198109
kavi.elonet_henkilo_1198110
kavi.elonet_henkilo_1198111
kavi.elonet_henkilo_1198112
kavi.elonet_henkilo_1254836
kavi.elonet_henkilo_130416
kavi.elonet_henkilo_143886
kavi.elonet_henkilo_157021
kavi.elonet_henkilo_263569
kavi.elonet_henkilo_264179
kavi.elonet_henkilo_264188
kavi.elonet_henkilo_265258
kavi.elonet_yhtio_1006153
kavi.elonet_yhtio_1024441
kavi.elonet_yhtio_210941
kavi.elonet_yhtio_710032
kavi.elonet_yhtio_710034
kavi.elonet_yhtio_718036
|
author2_id_role_str_mv |
kavi.elonet_henkilo_100226###cng
kavi.elonet_henkilo_100226###drt
kavi.elonet_henkilo_100226###flm
kavi.elonet_henkilo_100891###elokuvan ääni
kavi.elonet_henkilo_101281###trikkikuvaus
kavi.elonet_henkilo_106734###rce
kavi.elonet_henkilo_116782###musiikki
kavi.elonet_henkilo_1198106###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1198108###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1198109###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1198110###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1198111###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1198112###dokumentti-esiintyjä
kavi.elonet_henkilo_1254836###käännökset
kavi.elonet_henkilo_130416###lukija
kavi.elonet_henkilo_143886###drt
kavi.elonet_henkilo_143886###flm
kavi.elonet_henkilo_143886###laulut
kavi.elonet_henkilo_143886###rce
kavi.elonet_henkilo_157021###grafiikka
kavi.elonet_henkilo_263569###negatiivinleikkaus
kavi.elonet_henkilo_264179###trikkikuvaus
kavi.elonet_henkilo_264188###lgd,
kavi.elonet_henkilo_265258###tilinpito
kavi.elonet_yhtio_1006153###laboratorio
kavi.elonet_yhtio_1024441###fmp
kavi.elonet_yhtio_210941###fds
kavi.elonet_yhtio_710032###fnd
kavi.elonet_yhtio_710034###fnd
kavi.elonet_yhtio_718036###fnd
|
main_date_str |
2002
|
title_sort |
elämän äidit
|
format_ext_str_mv |
0/Image/
0/Video/
1/Image/Image/
1/Video/Feature/
|
datasource_str_mv |
kavi
|
_version_ |
1796595710524653568
|